Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Produksjonsbedrift i sitt rette element

Annonse fra Sætheren Element AS

Da tømrermester Nils Olav Sætheren bestemte seg for å starte elementproduksjon i 2013, hadde han ingen kunder. Med stor tro på både byggemetoden og behovet i markedet, var han likevel sikker på at det var det riktige valget. Det viste seg å stemme. I løpet av bare fire år har bedriften hans mer enn doblet kapasiteten, og får stadig nye forespørsler fra kunder over hele Østlandet. Snakk om å være i sitt rette element!

Nils Olav Sætheren startet sin karriere som lærling i Tømrermester G. Sætheren AS – et tradisjonsrikt familieforetak, som i dag er eid av tredje generasjon Sætheren. Her jobbet han som tømrer i mange år, før han etter hvert ønsket å i større grad kombinere tradisjonell byggeskikk med moderne teknologi.

– Jeg ønsket muligheten til bygge mer effektivt. Når det er mangel på arbeidskraft, lønner det seg å tenke industrielt, sier Sætheren.

Da Sætheren Element ble etablert i 2013, hadde de ingen kunder på blokka. Likevel valgte Nils Olav å ta sjansen. Han startet med blanke ark, bygde en produksjonshall og bestilte det som måtte til av utstyr. Dette hadde han trua på! I dag er han eier og daglig leder i en bedrift med 13 ansatte.

– Noen må jo begynne et sted. Jeg hadde stor tro på bedriften, og det tok ikke lang tid før oppdragene ramlet inn. Du kan trygt si vi har hatt nok å drive med siden vi den første elementveggen ble produsert i april 2014, sier Sætheren.

Siden den gang har de doblet både kapasiteten og arealet. Fabrikken er i dag på totalt 3500 kvm, og i juni investerte de i en helt ny produksjonslinje. Alle som jobber i produksjonen er utdannede byggmestere.

– Vi har en moderne huselementlinje som er helautomatisk fra tegneprogram og oppover. Vi får et grunnlag fra kunden som vi bearbeider og tilpasser etter kundens ønsker om utseende. Dette legges så inn i tegneprogrammet før veggelementet produseres, forteller Sætheren.

Produksjonslinjen er 50 meter lang, og hvert enkelt veggelement går innom fire ulike arbeidsstasjoner før det er ferdig. Dette omfatter alt fra utmåling og merking til saging, fresing og spikring.

– Fordi alt er automatisert, blir hele prosessen mer effektiv og produktene feilfrie. Det letter også hverdagen for våre medarbeidere, samtidig som produksjonskapasiteten blir større, sier Sætheren. 

Velkommen til Sætheren Element! Kristian Grande, Tom Arne Ruud, Marius Pedersen, Marianne Nilsen Pal, Alexander Tveraabak og Joachim Paulsen (f.v.).

Skreddersyr etter kundens ønske

Han kan fortelle at selv om de har investert i mer utstyr, har ikke behovet for medarbeidere blitt mindre av den grunn. Det er heller motsatt, fordi de har kunnet ta på seg flere oppdrag.

– Vi hadde ikke kunnet drive i like stor skala, hvis vi ikke hadde gjort de nødvendige investeringene. Vi ser stadig på mulighetene for å investere ytterligere i fremtiden for å holde tritt med utviklingen og etterspørselen. Blant annet er vi jevnlig på bedriftsbesøk hos utstyrsleverandører i Tyskland for å holde oss oppdatert på ny teknologi, påpeker Sætheren.

Boligbygging basert på elementproduksjon er fremtiden. I tillegg til å være det meste effektive, er metoden også mer miljøvennlig.

– Ved å produsere alt på samme sted, utnytter vi materialene bedre samtidig som vi reduserer avfallet på byggeplass. Fordi vi jobber innendørs i varme, tørre lokaler blir det lite svinn. Alt overskudd av treverk kvernes opp og brukes til oppvarming av både kontor og produksjonslokaler, forteller Sætheren.

Sætheren Element produserer primært utvendige og innvendige vegger. Alle elementer kan leveres i henhold til både brann- og lydklasser. Yttervegger blir levert med kledning i tre, mur eller annet materiale. Veggene leveres isolerte eller uisolerte avhengig av kundens ønske, med vinduer etter ønsket mål. De produserer også gulv og takelementer, som er klargjort for legging av takstein, torv eller liknende.

– Alt skreddersys etter kundens ønsker og spesifikasjoner. Med god planlegging av logistikken på byggeplass, kan entreprenøren ha nedbørstett bygg innen 3-5 dager, sier Sætheren. 

Marianne Nilsen Pal i gang med arbeidsdagen.

Jobber for den lokale utviklingen

Kundene til Sætheren Element er alt små byggmesterfirma til større entreprenørkonsern. Prosjektene omfatter alt fra garasjer til komplekse boligprosjekter. De har også rammeavtaler med flere huskjeder, og leverer blant annet til Mestergruppen og kjente merkenavn som Mesterhus og Systemhus.

– I tillegg til mindre lokale boligprosjekter, har de blant annet levert til leilighetsprosjektet Fjordbyen Atrium i Vikersund for Veidekke. Akkurat nå er de midt i prosessen til et prosjekt på Øyenenga, hvor Tømrermester G. Sætheren bygger nærmere 100 boliger, forteller Sætheren.

Selv om de jobber mye lokalt, leverer Sætheren Element til prosjekter både i Romerike, Oslo, Akershus og Telemark. De har også hatt leveranser helt opp til Trøndelag. Nils Olav Sætheren opplever at mange av stadig kommer tilbake.

– Vår lokale forankring og nærhet til markedet på det sentrale Østlandet er viktig. Det gjør det enklere når vi skal gå gjennom detaljene sammen med kunden, samtidig som det bidrar til kortreiste leveranser, som jo er mer miljøvennlig, sier Sætheren.

Han mener det er viktig at de kommer tidlig inn i prosjektet, fordi de da bedre kan kartlegge muligheter og eventuelle begrensninger i samarbeid med blant andre arkitekt og byggherre.

– God planlegging er nøkkelen til en god leveranse. Derfor ønsker vi å komme inn i prosessen så tidlig som mulig. Vi vil at byggherren skal engasjere seg og stille krav til oss. Det gir mer gjennomtenkte løsninger, et bedre resultat og byggherren får mer igjen for pengene, mener Sætheren.

Selv om Sætheren Element opplever økt etterspørsel, ønsker de å bli enda mer synlig i markedet. Målet er å bli den elementleverandør på Østlandet som alle har hørt om.

– Vi får stadig flere forespørsler fra entreprenører og andre utbyggere som vi ikke har hørt om, men som har hørt om oss. Det viser at vi er i ferd med å befeste en solid posisjon i markedet, avslutter Nils Olav Sætheren.

I løpet av bare fire år har Sætheren Element etablert seg som sentral leverandør til små og store byggeprosjekter over hele Østlandet. Det er har de tenkt å fortsette med. Med erfarne fagfolk og en effektiv produksjon, ønsker de velkommen til fremtidens boligbygging! 

Gode grunner til å bygge med elementer:

• Høyere kvalitet – større presisjon med innendørs fabrikkproduksjon
• Mer kostnadseffektivt – kortere tid før vegger og tak er satt opp på byggeplass
• Mer miljøvennlig – mindre materialforbruk og mindre transport av materialer
• Mindre avfall og opprydding på byggeplass
• Større kontroll over byggeprosessen gir bedre totaløkonomi

Sætheren Element AS

• Etablert i 2013 av Nils Olav Sætheren
• 13 ansatte
• Alle som jobber i produksjonen er byggmestere
• 3500 kvm fabrikk med moderne produksjonslinje
• Produserer vegg-, gulv- og takelementer etter kundens ønske
• Leverer til små og store byggeprosjekter over hele Østlandet

Redaksjonen i Ringerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet