Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Jordnære folk som er opptatt av å gjøre en ordentlig jobb!

Annonse fra G. Hafnor AS

Lenge før Gunnar Hafnor var gammel nok til å kjøre gravemaskin, visste han hva han skulle gjøre når han ble stor: Noe som ble lagt merke til! I dag driver han et lite firma som utfører alt som har med graving å gjøre. Han trives godt bak spakene, og er opptatt av kvalitet og punktlighet.

Adresse
Hadelandsveien 303, 3511 Hønefoss

– Jeg har alltid hatt interessen for maskiner og å gjøre arbeid som synes. Helt siden jeg var i 16-årsalderen har jeg vært ute og jobbet. Jeg visste at det var det jeg ville drive med, sier Gunnar Hafnor.

Målbevisst som han var, startet Gunnar Hafnor i 1992 sitt eget foretak. Etter hvert fikk han stadig mer å gjøre, og i 2008 ble virksomheten omdannet til et aksjeselskap. På et tidspunkt hadde G. Hafnor AS hele åtte ansatte. Men å være daglig leder med ansvar for mange mennesker krever mye tid til administrasjon og oppfølging. Derfor valgte Gunnar Hafnor å ta det hele "litt ned".

– Jeg liker best å sitte i en gravemaskin. Det er vanskelig å kombinere med en kontorjobb. I dag er vi to stykker som jobber ute, meg selv og Tor Harald Gomnes. Han er veldig erfaren og selvgående, så jeg kan alltid være sikker på at ting blir gjort ordentlig, sier Gunnar Hafnor.

På kontoret er det kona Wenche som er sjefen. Hun tar hånd om fakturering, regnskap og andre administrative oppgaver.

– Det er mye papirarbeid, uansett hvor liten bedriften er. Da er det godt å ha en person på kontoret som alltid har full oversikt. Alle oppgaver som må gjøres på en datamaskin er det kona mi som tar seg av, smiler Gunnar.

Han forteller at den mellomste datteren på 23 også har fått prøve seg litt i bedriften. Hun har blant annet tatt førerkort på lastebil og maskinførerbevis, og har vært med faren på noen prosjekter.

– Selv om jeg synes det er bra at det finnes jenter som vil gå inn i bransjen, har jeg forsøkt å styre henne litt på andre veier. Det er en tidvis tung jobb, og det er jo tross alt andre ting å drive med i livet, mener Gunnar Hafnor.  

Gunnar Hafnor har vært entusiastisk for gravemaskiner siden han var liten. I 1992 oppfylte han drømmen om eget firma.

En dreven kar bak spakene

G. Hafnor AS er en maskinentreprenør på Hønefoss som i bunn og grunn driver med det meste. Selv om de hovedsakelig jobber med tomteutgraving, har de lang erfaring innen alt fra vei, vann og kloakk til drenering og massetransport. Dette er tjenester som krever at du har både erfaring og papirene i orden.

Firmaet har både sentral godkjenning for ansvarsrett og er medlem av MEF, Maskinentreprenørenes Forbund.

– Vi jobber i en bransje der vi hele tiden må holde oss oppdatert for å ivareta alle krav. Blant annet må du søke om ansvarsrett hvert andre år. Som medlem i MEF kan vi dra nytte av ulike kurs, og det er ofte mye søknader og papirarbeid i forbindelse med dette. Kona ordner mye av det, men kursene må vi ta selv, humrer Hafnor.

Han mener det er viktig å bruke et godkjent firma med riktig kompetanse og erfaring når du skal utføre gravearbeider.

– Det er ikke nødvendigvis vanskelig å kjøre gravemaskin, men du skal vite hva du driver med nede i bakken. Det er mye som kan gå galt hvis du bare begynner å grave sånn helt uten videre, understreker Gunnar Hafnor.

Selv har han ikke mye skolegang, men har tatt alt som trengs av kurs opp gjennom årene. Etter mer enn 25 år i bransjen har han selvfølgelig masse erfaring.

– Jeg føler på mange måter at du nesten må være utdannet ingeniør for å jobbe med dette. Men det fungerer ikke hvis du bare har sittet på skolebenken. Det aller viktigste er erfaring, mener Hafnor.

Erfaring er noe G. Hafnor i høyeste grad har opparbeidet seg gjennom årene, mye takket være allsidig virksomhet for store og små oppdragsgivere.

– Vi får de fleste jobbene gjennom jungeltelegrafen, bekjentskaper eller på bakgrunn av jobber vi har gjort for fornøyde kunder, sier Hafnor.  

Vi skal gjøre jobben ordentlig, og det skal se ut som det har vært folk der når vi er ferdig!

Gunnar Hafnor

Klare til å grave dypt og for tunge løft: Tor Harald Gomnes og Gunnar Hafnor (f.v.).

Positive tilbakemeldinger

Selv om de er en liten bedrift, har de stort sett alltid mye å gjøre. Oppdragene varierer fra mindre vannlekkasjer og drening rundt private boliger, til tomteutgraving i forbindelse med leilighetsprosjekter. Blant de større kundene finner vi kjente lokale utbyggere som Tyrifjord Eiendom, Hole Eiendomsutvikling, Høyt & Lavt og Mesterhus Buskerud.

– Blant det største vi har jobbet med det siste året er leilighetsprosjekter på Nerbytunet, Nedre Steinsåsen og i Hofsfossveien. Det førstnevnte prosjektet har vi jobbet med i over halvannet år, der vi har utført alt av tomtegraving, vei, vann og kloakk, forteller Hafnor.

Gunnar Hafnor er en jordnær mann som er kjent for å gjøre jobben ordentlig. Da hender det noen ganger at tilbakemeldingene er overveldende positive. Noe som kanskje kan bli litt vel mye hvis man er av den ydmyke sorten.

– Det er noen som blir veldig glade når vi for eksempel fikser en vannlekkasje, og skryter hemningsløst av det vi har fått til. Men vi gjør jo bare jobben vår, sier han litt forlegent.

En gang han jobbet for en privat huseier i Bærum, vanket det nystekte vafler til lunsj hver fredag. Andre ganger har han opplevd at kundene byr på både boller og kaffe.

– Det er kanskje små ting, men jeg setter utrolig stor pris på det, sier Hafnor. 

Det tar flere tiår å bygge opp et godt omdømme, men det kan ta bare ti minutter å rive det. Derfor mener Gunnar Hafnor at det alltid er viktig å være ærlig når han får en forespørsel.

– Har vi ikke tid, så har vi ikke tid. De er noe alle har forståelse for. Jeg vil heller være ærlig og si nei enn å ikke komme som avtalt, mener Hafnor.

Han forteller at stort sett alle jobbene utføres på fast pris. Hvis det viser seg at jobben likevel er mer omfattende enn han først trodde, skal ikke det gå utover kunden. Jobben skal gjøres ordentlig uansett!

– Vårt motto er alltid å gjøre jobben ordentlig, og det skal se ut som det har vært folk der når vi er ferdig, avslutter Gunnar Hafnor.

For G. Hafnor på Hønefoss er det alltid noen nye tomter som skal graves ut eller gamle hus som trenger drenering. Uansett hvor stort eller lite prosjektet ditt er, lønner det seg å bruke en proff maskinentreprenør. Flinke fagfolk har alltid mye å gjøre, så ta kontakt allerede i dag!

G. Hafnor AS

• Etablert som enkeltpersonforetak av Gunnar Hafnor i 1992
• Omdannet til aksjeselskap i 2008
• Har i dag tre ansatte – Gunnar Hafnor, kona Wenche Hafnor og Tor Harald Gomnes
• Utfører alt innen graving og andre grunnarbeider i forbindelse med små og store prosjekter

Redaksjonen i Ringerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet