Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi satser tungt på elektriske maskiner

Annonse fra Ringerike Liftutleie AS

Med 38 års erfaring har Ringerike Liftutleie løftet den lokale utviklingen til nye høyder. Marius Bergheim har gått i sine fars fotspor, og de siste tre årene har han vært i bedriften på fulltid. Som hønefossing er han opptatt av å beholde Ringerike i firmanavnet. Nå skal bedriften fokusere på elektriske maskiner – og søker nye medarbeidere som kan være med på løftet.

Adresse
Follummoveien 64, 3516 Hønefoss


Åpningstider
Mandag – fredag: 07:00 – 15:30

Ringerike Liftutleie AS ble etablert i 2001 av Arne Bergheim, som siden 1977 har jobbet med lifter og kraner. Det begynte med en lift i 1987, og utviklet seg derfra. Bedriften fikk et stort løft da de bygde eget bygg på Kilemoen i Hønefoss. Her var det kontorlokaler, verksted og lager. I 2009 gjorde de nok et oppkjøp, og avdelingen på Raufoss var et faktum.

Marius Bergheim har så godt som vokst opp i farens bedrift, Ringerike Liftutleie AS. Men det er kun de siste tre årene han har jobbet fulltid i bedriften. På papiret er han markedssjef, men fyller mange roller.

– Jeg var jo her hver sommer og i ferier, sier han. Som hønefossing er han opptatt av å beholde Ringerike i firmanavnet, og forteller at dette er noe de har fokus på.

– Vi er stolte av å tilhøre Ringerikes-regionen, og mener det er riktig i forbindelse med markedsføringen av tjenestene våre, legger han til.

Totalt er det syv ansatte i Ringerike Liftutleie. I november ønsket de Lene Bråthen velkommen med på laget. Hun er ny driftsleder.

Bedriften er stadig på utkikk etter gode medarbeidere, og søker etter en "Alt-muligmann" - eller kvinne!

– Vi setter stor pris på alle våre ansatte og det de yter for firmaet. Hos oss er alle engasjerte i bedriften, og har gode dialoger med kundene. Her er ikke oppgavene fordelt på hver og en, men vi trekker lasset sammen, sier Bergheim.

Alle de ansatte kan gjøre alle operasjoner. Sjåførene kan ta innsjekk og være med på å skru og mekanikerne kan kjøre lastebil om det trengs. Med andre ord er det et fleksibelt og kompetent mannskap det er snakk om. 

Marius Bergheim har så og si vokst opp i Ringerike Liftutleie. De siste tre årene har han vært i bedriften på fulltid.

Styrken ligger i fellesskapet og kompetansen

Bergheim trekker frem at bedriften er flinke og raske til å følge opp kundene ved en eventuell driftsstopp. Det skal mye til for å slå responstiden hos Ringerike Liftutleie.

– Vi er dyktige når det kommer til å kaste oss rundt og få ting gjort. Én av fordelene våre er at det er ikke mange ledd å gå gjennom for å få ting gjort. Det er til stor fordel for kunden, forteller Bergheim.

En annen fordel er at de som leverer ut maskinene har fått grundig opplæring og vet hvordan maskinene fungerer. Når kunden får utstyret blir det levert av en sjåfør som kunden får et godt forhold til. Fra en kunde ringer inn med en bestilling og til produktet er levert, er det ansatte i Ringerike Liftleie som utfører jobben.

– Vi er også meget leveringsdyktige og presise. Har du bestilt en vare til en dato og klokkeslett, så kommer den til avtalt tid. Vi tar oss av all transport av lifter selv, understreker Bergheim.

Ringerike Liftutleie vet at liften er kritisk for gjennomføring av en rekke prosjekter. Skal et helt arbeidslag stå å vente på en lift, kan det fort bli en dyr affære. Kundene har derfor service 24 timer i døgnet, året rundt. Dette er en sikkerhet som verdsettes av mange kunder.

Kundemassen består i hovedsak av entreprenører, men bedriften dekker også behov for privatpersoner. Spesielt om sommeren er det en jevn strøm med private som trenger lift for å sette i gang et prosjekt hjemme.

– For oss er alle kunder like viktig, så her prioriteres alle kunder, stor eller liten, smiler Bergheim.

Bedriften tilbyr også en rekke liftkurs, enten det er personløfter, minikran, lastebilkran, skyvemasttruck og mobilkran. 

Kursene avholdes på Kilemoen i Hønefoss eller ute hos kundene om antall deltagere tilsier det. 

6-tonns 30 meter Magni-rotortrucker med mulighet for el-drift.

Opp i høyden over hele landet

Ringerike Liftutleie dekker store deler av Østlandet, men har også sendt maskiner rundt om i landet. Liftene har steget til værs i både Kristiansand, Bergen og Trondheim. Bergheim forteller at de følger kundene dit hvor prosjektene er.

Utleien starter med en grundig behovsanalyse hvor funksjonalitet og sikkerhet vektlegges. Oppfølging, ettersyn og forebyggende vedlikehold er en selvfølge for Ringerike Liftutleie. Selskapet har investert opptjente penger i nye lifter, og maskinparken består i dag av 250 enheter.

Bergheim trekker frem at de har en rekke spesialmaskiner, inkludert en av verdens største selvgående bomlift. Den er på imponerende 57 meter, og det er svært få av disse i Norge. Ingen tvil om at den vekker oppsikt når det befinner seg på veien.

De er også sakkyndig i alle typer personløftere, trucker av alle typer og minikraner. Dette betyr at de kan utføre og godkjenne maskiner etter kravene for årskontroller.

– Vi er veldig opptatt av at alt vårt utstyr skal fungere maksimalt. Kunden merker ikke forskjell på om en maskin er et eller fire år gammel. De skal ha samme opplevelse, uavhengig av hvilken maskin de bruker, fastslår Bergheim.

Jevn vekst, stabilitet, kompetente ansatte, en bred og økende kundemasse og service er oppskriften på suksess. Slikt blir lagt merke til. Som bevis har Ringerike Liftutleie mottatt diplom som gasellebedrift fra Dagens Næringsliv hele fire ganger. Dette er en bragd de færreste selskaper klarer.

Det er altså belønningen for hardt arbeid og et godt renommé. Nå ser de frem til å løfte seg selv, kundene og det lokale næringslivet enda høyere opp! 

Ringerike Liftutleie AS

• Ringerike Liftutleie AS ble stiftet i 2001 av Arne Bergheim, som fra 1977 har jobbet med lifter og kraner. Det startet med en lift i 1987 og har vokst derfra, som i dag er Ringerike Liftutleie AS.
• I 2003 fikk bedriften et stort løft da de bygget eget bygg på Kilemoen i Hønefoss med kontorlokaler, verksted og lager. I tillegg til kontoret på Kilemoen har Ringerike Liftutleie gjennom et oppkjøp i 2009, en avdeling på Raufoss.
• Vi har investert opptjente penger i nye lifter og har i dag 250 enheter i porteføljen.
• Ringerike Liftutleie AS har en betydelig bredde på alle typer lifter og maskiner, og med 40 års erfaring har vi maskintypene som kundene måtte ønske.
• De ansatte har spesialkompetanse i faget og hjelper kundene å oppfylle det stadig økende kravet til sikkerhet.
• Leveringsdyktighet er også et nøkkelord for selskapet, som tar seg av all transport av lifter selv.
• Er brukerne uerfarne, tilbyr også Ringerike Liftutleie liftkurs. Kursene gjennomføres både på Kilemoen og ute hos kundene.
• De som leier lift av Ringerike Liftutleie, har service 24 timer i døgnet, 7 dager i uken, en sikkerhet mange av kundene setter pris på.
• Kundene er i all hovedsak entreprenører, men det er også et lite marked til privatpersoner.
• Som et synlig bevis på et selskap i vekst har Ringerike Liftutleie mottatt diplomet som gasellebedrift fra Dagens Næringsliv fire ganger, en bragd de færreste selskaper klarer.
• Selskapet er drevet etter sunne forretningsmessige prinsipper og har opparbeidet seg et godt renommé.
• Målet for fremtiden er å utvikle avdelingen på Raufoss videre samt å vektlegge maskinparken som skal være markedsstyrt og gjennomgå en kontinuerlig utskiftning. 

Her kan du lese mer om våre liftkurs

Redaksjonen i Ringerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet