Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Elbil-dilla i innlandet

Annonse fra Møller Bil Hamar og Elverum

På Hamar og Elverum suser det elbiler til alle døgnets tider. Sjekk ut hvorfor Espen Ånerud og Karin Flikkeid valgte å bytte til elektrisk bil.

Møller Bil Hamar og Elverum

Velkommen til elektrisk aften hos Møller Bil Hamar og Elverum torsdag 5. november fra kl. 17.00- 19.30. Bilbutikkene er sertifisert miljøfyrtårn, og denne kvelden kan du lære alt om elektriske biler og finne ut av om dette imøtekommer dine ønsker og behov. Håper vi sees til en erfaringsrik kundekveld!

Meld deg på til elektrisk aften ved å sende mail til de respektive forhandlerne der du bor:

Besøksadresse Hamar:
Gjerluvegen 1A
2320 Furnes
E-post: hamar@moller.no
Åpningstider: Mandag-fredag 08-17. Lørdager 10-14.

Besøksadresse Elverum:
Torolf Storsveensvei 15
2406 Elverum
E-post: elverum@moller.no
Åpningstider: Mandag-fredag 08-17. Lørdager 10-14.

Fordeler med elbil:
* Ingen engangsavgift
* Ingen moms ved kjøp
* Halv firmabilbeskatning
* 435 kroner i årsavgift
* Gratis offentlig parkering
* Fritak for bompenger
* Kan kjøre i kollektivfeltet
* Fritak for fergeavgifter
* Gratis lading på de fleste offentlige ladestasjoner
(kilde: NAF)

For folk i innlandet er rett og slett hekta på å kjøre elektrisk bil. Espen Ånerud er en av dem som nylig kastet seg på den heteste trenden i distriktet - og er storfornøyd med sin nye pendlerbil.

- For meg som jobber i Lillestrøm, er elbil helt genialt. Jeg var litt skeptisk med en gang, men da jeg skjønte at jeg kunne få en elbil som ser ut som en ordentlig bil, da var valget lett, forteller Espen, som har fartet til og fra jobb i den nye bilen en drøy måneds tid.

Elektrisk stemning

Ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken er nesten hver femte bil som selges i Norge en ren elbil. Av dette står Volkswagen med e-Up og e-Golf for nærmere førti prosents markedsandel. Ser man på elbil-bildet i Hamar, er det totalt solgt 216 elektriske biler så langt i år. Det betyr at hver tiende bil som blir solgt her er en hundre prosents elbil. Elverum på sin side kan skilte med 61 solgte elbiler.

- Salgsutviklingen på elbil i vårt distrikt oppleves som sterkt økende – selv om andelen i distriktene naturlig nok er mindre enn i de største byene, forteller markedssjef Sveinar Kristiansen i Møller Bil Hamar.

Mange av oss bruker bilen til flere, kortere turer. Som til og fra henting på skoler og i barnehage – eller kjøring til fotballtreningen. Et stadig bedre nett av hurtigladere gjør også fleksibiliteten til elbilene større. - Her kan du få fylt "tanken" på kun 20-30 minutter. De fleste av oss kjører sjelden mer enn syv-åtte mil om dagen. Da vi vet at de fleste bilene, selv på dårlig vinterføre, har ti-femten mil til rådighet på én lading, forklarer markedssjefen.

Mye å spare

Ser man på hva en e-Golf har i snitt forbruk, ligger dette 1, 27 kwh per kjørte mil. Når strømprisen, ifølge SSB, i 2015 foreløpig viser 0,8 kr per kwh inkludert nettleie, ser man at man kjører mila på cirka én krone!

- Jeg har regnet meg frem til at jeg vil spare mange tusen i året ved å ha fri passering gjennom bomstasjonene. Der jeg har ligget på rundt 3000-4000 kroner i måneden på drivstoff, har strømregningen kun økt med 300-400 kroner, forteller Espen smilende og legger til: - Jeg har faktisk ikke vært på bensinstasjonen på tre uker! Her går man jo ned i tillegg.

Er du en av dem som er litt bekymret for å måtte lade bilen, er det ifølge Espen og Karin enklere enn du tror. Når man i tillegg ofte får sponset strøm av arbeidsgiver, som Espen som lader gratis på jobben, eller du lader på offentlige ladestasjoner uten kostnad, er det klart det gir utslag i hverdagsøkonomien.

Skorter ikke på kjøreopplevelsen

Begge to tar oss mer enn gjerne på en prøvetur. Karin viser også hvordan du kan "kakke" litt på automatgiret i nedoverbakker og samtidig lade batteriene. Med navigasjonssystemet får du også opp ladestasjonene som befinner seg der du er.

- Vi mener mye av suksessen til våre elbil-modeller ligger i at bilene er nesten identiske som en tilsvarende bensin- eller dieselbiler. Den innvendige plassen er den samme, utseendet er likt – og de har kanskje enda bedre kjørekomfort med mye utstyr og innovasjoner, understreker Sveinar Kristiansen.

- Jeg var solgt etter bare fem minutter. Men man må være litt forsiktig, da, siden folk hører jo ikke at man kommer kjørende, forteller Karin og smiler.

Visste du at andre alternativer til bil nummer en, er såkalte ”plug-in-hybrider”? – Her har du muligheten til å benytte bilen som elbil hele uken, mens den også fungerer fint på langtur i helgene. Mye tyder på at fremtidens biler går på flere typer drivstoff hvor elektrisk er klart en av dem, forteller Sveinar Kristiansen.

Velkommen til elektrisk aften hos Møller Bil Hamar og Elverum førstkommende torsdag
5. november fra kl. 17.00 til 19.30!

Redaksjonen i Ringerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet