Sofie og Sofie opplever eksamen som litt urettferdig

Eksamenstiden kan være krevende for mange. Når alt man har lært gjennom hele skoletiden skal testes i en eksamen er det mye som stå på spill.

Eksamenstiden kan være krevende for mange. Når alt man har lært gjennom hele skoletiden skal testes i en eksamen er det mye som stå på spill. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

15. mai, er det skriftlig trekk til eksamen og mange gruer seg til å se hva de skal testes i. Sofie Krohn (17) og Sofie Løpsmark Bogen (17) mener eksamenssystemet kan oppleves urettferdig.

DEL

PulsAllerede på 9. trinn har man øvelse til eksamen. 20 priosent av elevene på Vg1 blir trukket ut til eksamen, alle elever på Vg2 blir trukket ut til eksamen i tverrfaglig programfag og alle elever i Vg3 skal opp i tre skriftlige eksamener og én muntlig.

Sofie Krohn (17) og Sofie Løpsmark Bogen (17) går begge på Videregående skole og er enige om at systemet kan virke urettferdig og unødvendig.

– Jeg synes at måten eksamen foregår på er litt blandet. Det tar ikke mange dager fra man er trukket opp til man skal ha selve eksamenen, sier Sofie Bogen.

For hennes smak er det en litt rask prosess, samtidig som at det er positivt fordi hun ikke trenger å stresse i mange dager.

Sofie Krohn syns prosessen til eksamen foregår på en ordentlig måte.

– Lærerne sørger for at vi får all informasjonen vi trenger. De snakker med oss om eksamen, i god tid før eksamensperioden slik at vi er klare når den tid kommer.

Er det rettferdig?

– Det at man må trekkes opp tilfeldig i et fag til eksamen, synes jeg er greit. Men jeg syns at dersom man blir trukket ut til eksamen, så bør alle komme opp i samme fag, sier Sofie Bogen.

– Det er kanskje ikke så rettferdig å bli trukket opp i ulike fag, ettersom man liker enkelte fag bedre enn andre. For at det skal bli mer rettferdig for alle burde man komme opp i det samme, for da er alle i samme situasjon, legger hun til.

Sofie Krohn forteller at det at man trekkes opp i tilfeldig, er en av de tingene elever synes er mest urettferdig.

– Enkelte vil sikkert tenke at det blir mer rettferdig at man trekkes tilfeldig, siden det er sånn at noen må opp til eksamen. Det er derimot urettferdig at noen få elever må gå gjennom en veldig stressende prosess, mens de andre ikke gjør det. Det skaper også mye unødvendig bekymring for elever som helt sikkert har nok å tenke på fra før, spesielt på slutten av året.

Ikke alle trekkes opp

– I noen klasser kan tilfellet være at bare én elev kommer opp. I min mening er dette feil måte å gjøre det på fordi det kan føles veldig grusomt for den ene, eller de få som blir trukket opp, sier Sofie Krohn

– Selv om det er urettferdig at noen få blir trukket opp i 1. Vgs, betyr det samtidig at en del elever blir spart for stresset. De fleste elever, inkludert meg, ville nok sagt at det er bedre at det er en sjanse for at man kommer opp, enn å vite at man må, legger Krohn til.

Sofie Bogen syns det er urettferdig at noen få elever på 1. trinn videregående skole trekkes opp til eksamen.

– Man har ingen kontroll på hva man kommer opp i, eller om man kommer opp i det hele tatt. Det er en stressende følelse. Jeg syns ikke det bør være som det er nå. Enten bør alle eller ingen komme opp i eksamen på første trinn, legger Bogen til.

Sofie Krohn (17) syns prosessen til eksamen foregår på en ordentlig måte.

Sofie Krohn (17) syns prosessen til eksamen foregår på en ordentlig måte. Foto:

Eksamenskarakteren

Sofie Krohn sier at argumentet til at eksamenskarakteren skal telle like mye som for et helt år, er at man skal kunne alt i faget på slutten av året. Man tar så klart kunnskapen sin fra hele året med seg til eksamen, men det er ikke i nærheten av det samme som karakteren for et helt år, forteller Krohn.

– Man blir kastet rett inn i en vanskelig situasjon der uansett om man har en dårlig dag må man prestere like bra på som man gjør gjennom et helt år. I tillegg er det slik at om man stryker på eksamen, så stryker man i hele faget også. Om man har jobbet beinhardt hele året og fått karakteren 6, og har en dårlig dag på eksamen, så var all jobben for ingenting, legger Krohn til.

Sofie Bogen syns det er urettferdig at eksamenskarakteren skal telle like mye som karakteren i faget.

– På den ene siden kan man være heldig og gjøre det mye bedre på eksamen, fordi man får en oppgave man mestrer, og får en bedre karakter enn hva man har hatt gjennom året. På den andre siden kan det vende helt motsatt, og man kan får en dårligere karakter enn hva man egentlig er god for, avslutter Bogen.

LES OGSÅ: – Mye står på spill | Karin Glesne

Artikkeltags