Hele februar har 26 medieelever fra tredje klasse ved Ringerike Videregående skole ansvaret for avisa på nettet. Med hjelp fra lærerne Inger-Helen Wien, Geir Bråten og Jan Karlengen drifter de Ungdomsavisa.

Gjør alt

Det er hektisk aktivitet i medierommet denne februardagen. Wien forteller at hun gir elevene en egen karakter i forhold til hvor mange saker de lager, så det inspirerer mange til å jobbe litt ekstra. Og når elvene i mediegruppa er tomme for ideer har Wien gode tips.

– Elevene kan skrive så mange saker de vil, og om hva de vil. Ungdomsavisa er en avis av ungdom, for ungdom, forteller Wien.

– Det er seriøse saker som legges ut på nettet, bedyrer medielæreren.

Hun forteller at en del velger å skrive om dataspill og konserter.

– Den kreative siden ved mange har våknet. Når du synes noe er gøy å jobbe med, blir du mye mer kreativ, tror Wien.

Ekte reportere

Medieelevene jobber som virkelige journalister, med reporterkort som inngangsbillett til arrangementer de vil skrive om.

De arbeider med hele prosessen, fra idé til saken ligger på nettsiden. Som online-reportere, må de bruke html (programmerings språk) på teksten og tilpasse bildene før saken kan legges ut på nettet.

– Verktøyet er enkelt. Det skal ikke lange tida til før man kan bruke det, forklarer Wien.

– Å føle at du mestrer noe gir deg selvtillit, tror hun.

Læreren tror det er viktig at elevene ikke har tekniske problemer.

Aktuelle saker

Sakene de skriver til Ungdomsavisa er aktuelle for ungdom i hele landet. Eirin Ottersen har intervjuet både Kurt og Gaute fra Idol.

En av de morsomste sakene Silje Taranger Knutsen har skrevet var om den store tannbørste–bytte–dagen, 13. februar. Hun fant ut om dagen i elevkalenderen sin, og skrev i samarbeid med Line Risberg om tannbørstens historie og hvorfor det er viktig å bytte tannbørste.

– Det er gøy å jobbe med avisa og morsomt å legge ut kåserier, synes Kristian Antonsen.

Han synes det er bedre å jobbe med avisen enn alt annet, bedre enn å sitte hjemme eller i andre timer på skolen. Atmosfæren i medierommet er friere, perfekt for skribenter som skal klekke ut snertne ideer.

– Vi kan skrive om det vi har lyst til. Vi har lært det tekniske og finpusser underveis. Det er lærdom i praksis, mener Antonsen.

Han liker godt at de kan jobbe i selvvalgte grupper, og synes det passer best å være to. Andre liker best å skrive i vei alene.

– Det er veldig morsomt, vi lærer mye, sier Siri M. Fugleberg.

Mange i klassen liker å jobbe med kommentarsjangeren, men det er greit å prøve flere sjangere.

Ny vri

– Det er gøy når elevene angriper stoffet på en ny måte, synes Wien.

En ny vri på et kjent tema gjør saker ekstra spennende å lese. Hun trekker fram sakene elevene skrev om morsdag og Valentindagen, som ble vinklet utradisjonelt. På Valentindagen hadde de en sak på trykk om det å være alene på denne dagen, i motsetning til det vanlige fokuset på de som har noen å feire med. 29. februar legger de ut en sak som blant annet tar opp hvor mange i Buskerud og Norge som er født på en skuddårsdag.

Istedenfor en tradisjonell spillanmeldelse vinklet en elev saken på «Hva skal du i vinterferien?» Et nytt spill var kommet, enda en grunn til å sitte inne i ferien, ifølge eleven.

Ansvar

Elevene lærer å være oppmerksomme på reglene de må følge, som de i Vær varsom–plakaten.

– Vi har ikke fått klager på saker vi har lagt ut, men andre skoler har fått det, avslører Wien.

Lærerne er et sikkerhetsnett. De redigerer sakene før de legges ut på nettet, og passer på at sakene ikke støter noen. Om noe er på grensen forandrer de, gjerne i samarbeid med eleven, på ordlyd og vendinger til saken kan klare seg i den store verden.

– Elevene leser for hverandre, en type coaching som fungerer veldig bra, synes Wien.

Selv prøver hun å rette opp ortografiske feil, men ikke måten de utrykker seg på. Det må være deres språk, og korrekt, enkelt og lettlest. Dette er ikke som å skrive stil på skolen.

Artig læring

Silje Taranger Knutsen synes det er morsomt å jobbe med Ungdomsavisa. Hun liker at de har tidspress på seg på å levere sakene, og tror hun får gjort mer på denne måten.

– Det er interessant og spennende, mener Line Risberg.

Til nå i februar har de lagt ut én sak per elev i gjennomsnitt. De to mediegruppene ved skolen har også ansvaret for nettsiden i vinterferien. De samler opp saker til da, og lover at siden blir oppdatert ofte.