Tirsdag kommer ulykkesrapporten

Statens havarikommisjon for transport har analysert ulykken og forholdene som spilte inn. I morgen kommer rapporten, og allerede nå varsler SHT sikkerhetstilråding.

Statens havarikommisjon for transport har analysert ulykken og forholdene som spilte inn. I morgen kommer rapporten, og allerede nå varsler SHT sikkerhetstilråding. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Tirsdag er det ett år siden den tragiske bussulykken på Veme. Da offentliggjøres havarikommisjonens rapport.

DEL

Asgeir Flaten (51) fra Jølster, Knut Sem Larsen (69) fra Hemsedal og Maria Abrahamsen Knapstad (16 år) fra Flora omkom i ulykken på riksvei 7 ved Jonsrud ved Veme 10. februar i fjor.

Ulykken skjedde da bussen deres kjørte inn i et vogntog som hadde sakset, kjørt ut og blitt stående delvis i veien.

Det var ni personer ombord i Sogn og Fjordane Ekspessen denne tragiske natten. Bussen kom fra Gardermoen.

Foreslår tiltak

Statens havarikommisjon for transport (SHT) har undersøkt ulykken.

– Rapporten er ferdig, og blir sendt ut mandag. Den offentliggjøres tirsdag, opplyste avdelingsdirektør i havarikommisjonen, Rolf Mellum, fredag.

Allerede nå kan han avsløre at kommisjonen kommer med en sikkerhetstilråding. Tilrådingen peker på forhold som bør vurderes rettet på for å hindre nye tilfeller av samme eller lignende art. Mellum vil imidlertid ikke opplyse hva tilrådingen går ut på før rapporten er offentlig tirsdag.

LES OGSÅ: Undersøkelser tar tid

Finne årsaken

Målet med undersøkelsene som er gjort, er å finne årsaken til ulykken. Havarikommisjonen har foretatt blant annet tekniske undersøkelser og intervjuer av berørte parter, og andre som kan ha relevant informasjon.

Dessuten ville kommisjonen innhente opplysninger og dokumentasjon som kan beskriver veiforholdene da ulykken skjedde. «SHT vil også vurdere skadeomfanget og overlevelsesaspekter for de som var ombord i bussen», skriver havarikommisjonen på nettsidene sine.

Kunne ikke lastes

Allerede få dager etter ulykken slo politiet fast at sjåføren av vogntoget ikke kunne lastes for ulykken.

«Opplysningene politiet har innhentet tilsier at det var spesielt vanskelige lokale kjøreforhold i form av glatt veibane på ulykkesstedet, sammenlignet med kjøreforholdene generelt på dette tidspunktet. På bakgrunn av disse omstendighetene mener politiet at sjåføren av vogntoget ikke kan bebreides for ulykken», skrev politiet i en pressemelding fire dager etter ulykken.

Forholdene skal ha vært helt spesielle denne natten - det var glatt akkurat på ulykkesstedet, men ikke rett før eller etter stedet. Redningsmannskaper beskrev at det knapt var mulig å holde seg på beina der.

LES OGSÅ: – Glatt som en skøytebane

LES OGSÅ: – Ingen kan kritiserers for føret

LES OGSÅ: – Lokalt regn kan ha medvirket

Veien utvides

Statens vegvesen skulle egentlig utbedret veien året før. Men usikre grunnforhold gjorde at utvidelsen av veiens bredde fra åtte til ti meter ble utsatt.

LES OGSÅ: Dødsveien skulle vært utvidet i fjor

I fjor høst startet arbeidet, og skal være ferdig kommende høst.

LES OGSÅ: – Ho var ein sprudlande solstråle

Artikkeltags