– Dette er en overveldende opplevelse

Stian Bergerud og Kjetil Myrengen.

Stian Bergerud og Kjetil Myrengen. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Selv midt i vrimmelen på en av verdens største messer er det mulig å skille seg ut.

DEL

Thorbjørnrud hotell er nemlig et unikt hotell, selv på unike Grüne Woche i Berlin.

– Dette er rett og slett en overveldende opplevelse som overgår det meste jeg har opplevd. Det er knapt mulig å beskrive. Det er sinnsykt mye folk her, sier Kjetil Myrengen.

Han er direktør ved Thorbjørnrud hotel, som er norsk deltaker på det som omtales som verdens største forbrukermesse for mat og reiseliv.

Sammen med hotelleier Olav Lie-Nilsen representanter han det som også oppfattes som landslaget i så måte. Hit kommer nemlig bare den som har utmerket seg og blitt lagt merke til innenfor reiseliv og lokal matproduksjon.

I tillegg til at Myrengen og Lie-Nilsen deler på å representere hotellet, har tidligere direktør Olav Lie-Nilsen fortalt om sitt unike hotell på en konferanse med deltagere fra flere fylkeskommuner i landet.

Unikt konsept

Det er det unike matkonseptet til hotellet som har gjort utslaget. Med egen kjøkkenhage og egen bondegård i Gran opererer ikke bare hotellet med «kortreist» mat, men «ureist mat».

Hotellet er nemlig selvforsynt med råvarer store deler av året, til tross for at gjestedøgnene ligger opp mot 13.000 i året.

– Vi er mer eller mindre selvforsynt, ja. Vi er veldig stolte over det konseptet. Det er ikke mange som kan makte det på den hotellstørrelsen som vi har. Men så har vi jo en tidligere hotelldirektør som er blitt bonde på heltid, sier Kjetil, selv bosatt på Jevnaker, men opprinelig er fra Bjoneroa.

Olav Lie-Nilsen har trådd til side og etablert seg med gård i nabokommunen Gran.

– Det er mange grunner at vi satser på ureist mat. Ikke bare gir det oss god mat med lokale råvarer, men det har også med dyrevelferd og matsikkerhet å gjøre. I tillegg bidrar vi til å ta vare på kulturlandskapet, sier Myrengen. 

55 millioner euro

Gigantmessen Grüne Woche i Berlin er verdens største forbrukermesse for mat og reiseliv. Hit kan man ikke gå uten et knippe euromynter til å bruke på små mat- og drikkevarer.

Restauranten på den norske standen alene omsetter for 55 millioner euro, i tillegg til at de norske utstillerne tjener på sine smaksprodukter.

Det er kanskje den aller største profileringsarenaen og en sentral møteplass for alle som arbeider i skjæringspunktet mellom mat, opplevelser og reiseliv i Norge.

I tillegg er det en eneste stor fest i tysk ånd.

Å knytte kontakter med andre norske utstillere og produsenter er kanskje vel så viktig som å profilere seg overfor tyske turister.

– Det er veldig givende å være en del av et stort norsk miljø på standen. Vi knytter mange nye kontakter på denne måten. Samtidig er deltagelsen her en bekreftelse på at vi gjør noe riktig selv, mener Myrengen.

Thorbjørnrud hotel er del av en delegasjon fra Stor-Oslo, men det er også delegasjoner fra Trøndelag og Nord-Norge på den norske standen.

Det er landbruks- og matdepartementet som står for den norske deltakelsen i nært samarbeid med Innovasjon Norge og den norske ambassaden i Berlin.

Artikkeltags