Nettavisen har sjekket priser på 51 varer hos de tre lavpriskjedene: Extra, Kiwi og Rema 1000:
- Rema 1000 er billigst
- Extra er dyrest på ni varer
- Extra er 33,20 kroner dyrere enn Rema 1000
Men på en vare slår Extra de to konkurrentene.
Se alle resultater nederst i saken
Extra knapper innpå
26 av de 51 varene ble også prissjekket i januar. Av disse har 10 gått opp i pris, til dels kraftig. Samtidig har noen varer blitt billigere, enkelte har fått skikkelige priskutt.
Men samlet sett er endringene små. Slik har prisen endret seg på de 26 varene fra januar til april:
April | Januar | Endring | |
Rema 1000 | 929,30 | 928,10 | 1,20 |
Kiwi | 934,30 | 926,60 | 7,70 |
Extra | 941,30 | 947,11 | −5,81 |
Se alle priser nederst i saken
Extra sin handlekurv med 26 varer har faktisk blitt billigere siden januar. Men det betyr bare at de knapper inn forspranget de to andre har. I januar var Extra drøyt 20 kroner dyrere enn vinneren. Nå er Extra 12,20 dyrere enn testvinner Rema 1000.
– Nå kan prishoppet komme
Prisendringene fra januar har vært små, men nå i mai kan det bli et skikkelig hopp tror dagligvareekspert Ivar Pettersen.
– Det mest sannsynlige scenarioet er at kjedene setter opp prisene etter første mai, sier Ivar Pettersen i Alo Analyse, til Nettavisen.
1. mai går Kiwi sin prislås på 245 varer ut. Det betyr at det kan komme prisendringer på disse. De fleste har vært låst siden september i fjor.
– Kjedene har behov for å justere prisene. Spørsmålet er hvem som vil lede an. Ingen vil ha svarteper, men jeg tror de mest sannsynlig har en felles forståelse for at prisene skal opp nå i mai. Og når alle ønsker det, vil det lett bli slik, sier han.
Enighet om at prisen må opp
Ivar Petteren tror det kan være bedre for kjedene med et skikkelig prishopp i stedet for at prisene økes sakte, men sikkert. Han tror kjedene egentlig er enige om å sette opp prisene, og begrunner det slik:
– Kjedene har nok en felles forståelse av at prisene bør opp. Reitan har sagt at det ikke er bærekraftig. Coop har sagt de blør. Og Kiwi har snakket om at dette er en regning de må dekke selv . Det er klart dette er signaler. Her snakker de like mye til hverandre som de snakker til offentligheten, sier Pettersen.
Kiwi avviser at det er noen enighet eller forståelse om å sette opp prisene.
– Dette er feil og helt grunnløse påstander, sier kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Arvin.
– De eneste som snakker om at prisene skal opp er Pettersen og hans ekspertkolleger. Kiwi snakker konsekvent aldri om fremtidige priser, sier Arvin.
Coop sier til Nettavisen at de følger konkurranseloven og verken kommenterer eller signaliserer fremtidig prisutvikling i media. Rema 1000 har ikke ønsket å kommentere saken.
Argumenter for prisøkninger
Pettersen mener dagligvarekjedene har gode grunner til å sette opp prisene nå.
– Prisene fra leverandørene har økt betydelig de siste månedene, mens vi ser at prisene i butikk er relativt stabile. Her er det et misforhold som ikke kan vare ved over tid. Det gir potensiale for prisøkning, sier Pettersen.
– Dagligvarekjedene har rett når de hevder de tjener for lite nå. Marstallene viser at prisstigningen er sterk på leverandørleddet. Konsumprisindeksen som viser utviklingen for matprisene i butikkene viser en svak nedgang for februar og mars, sier Pettersen.
Kan miste troverdighet
Professor ved Norges Handelshøyskole (NHH) Tor Wallin Andreassen tror også prisene skal opp.
– Jeg har siden februar i år forventet en gradvis økning mot det neste prisvinduet i juli. Skal vi ta bransjen på alvor med tanke på lønnsomhet, tror jeg det kommer en prisoppgang i mai. Da går også Kiwi sin prislås på 245 varer ut, sier Andreassen.
Andreassen sier Kiwi og de andre har snakket mye om hvor vanskelig det er for dem med prisnivået.
– Kjedene har snakket om at de blør og at det koster dem store summer å holde prisene lave. Setter de ikke opp prisene nå kan det kun forklares med at de enten har redusert kostnadene, økt produktivitet eller at de tjener godt nok som det er, sier Andreassen.
– Skal de ha noen som helst troverdighet på dette, er de nødt til å sette opp prisene nå. Gjør de ikke det, mister de etter min mening troverdighet i samfunnsdebatten, sier han.
Andreassen er ikke overbevist om at dagens prisnivå er så vanskelig som mange skal ha det til.
– Kjedene har i løpet av våren lagt fram resultater med milliarder i overskudd. Det er ingen av kjedene som sulter, for å si det slik, sier Andreassen.
Slik svarer svarer kjedene på resultatene i pristesten:
Rema 1000: – Dette viser at Rema 1000 har Norges billigste handlekurv, og det vi er selvfølgelig veldig fornøyde med. Vi har siden 1979 tilbudt kundene våre de billigste dagligvarene, og det kommer vi alltid til å gjøre. En endring fra januar på kun 1 krone på en handlekurv på litt over 900 kr, viser at vi holder prisene nede og kutter der vi kan, sier kategori- og innkjøpsdirektør i Rema 1000, Line Aarnes.
Kiwi: – Kiwi er og skal alltid være billigst. Prisundersøkelser viser alltid et øyeblikksbilde, og prisen på paprika er selvsagt justert ned for lengst. Handlekurven vår fra januar har ikke endret seg mye i pris. Fasiten for prisutviklingen kommer 10. mai, når konsumprisindeksen for april er klar, sier kommunikasjonssjef i Kiwi Kristine Arvin.
Extra: – Kundene skal handle billigst på Extra, derfor har vi allerede justert prisene der vi i denne testens øyeblikksbilde lå marginalt høyere på noen få varer. Slike avvik kan i perioder når mange priser justeres, som etter den heftige påskepriskrigen. Extra har ikke økt prisene tilsvarende økningene i innkjøpsprisene vi fikk, og dette er i tråd med løftet vi ga om holde prisene på januar-nivå, sier kommunikasjonssjef i Extra, Harald Kristiansen.
Nettavisens pristest av 51 varer
Pristesten ble gjennomført 25. april. Dagligvareekspert Ivar Pettersen hos Alo Anlyse har gått igjennom resultatene i pristesten. Her er hans vurderinger:
- Her er det store svingninger, og dette viser at det er krevende for forbrukerne å følge med. Broccoli går kraftig opp i pris, mens tøyvaskemiddel har gått mye ned. Dette gjør det uoversiktlig.
- Jeg merker meg at kjedene har mange prisjusteringer som er helt identiske. De følger hverandre tett. Eksempelvis er det helt identiske endringer på Philadephia lett og Fish and crisp.
- Extra er fortsatt dyrere enn de to andre, men de knapper innpå. Nå er de tilbake i folden og det er de nødt til å være om de skal henge med.
- Grønnsaker har hatt en kraftig økning. Det tror jeg skyldes importsituasjonen. Dårlig vær i Sør-Europa har gitt knapphet på grønnsaker.
- Det er noen store prisendringer som på Omo og Philadephia. Her kan det være kampanjer og tilbud som forklarer endringene.
Kategori | Varer | Extra | Kiwi | Rema 1000 |
Drikke | Appelsinjuice, Premium 1 l. Sunniva | 20,90 | 20,90 | 20,90 |
Drikke | Coca-Cola uten sukker, 1,5 l. x 4 flaske | 54,90 | 54,90 | 54,90 |
Drikke | Pulverkaffe, Nescafe Brasero 100 g | 44,00 | 41,90 | 41,90 |
Drikke | Pulverkaffe, Nescafe Gull 200 g | 99,00 | 94,30 | 94,30 |
Frokost | Corn Flakes Kellogs, 500 g | 29,90 | 29,90 | 29,90 |
Frokost | Go Morgen yoghurt, Jordbær 190 g. Tine | 9,90 | 9,90 | 9,90 |
Frokost | Grove Rundstykker 10 stk, 600 g, Hatting | 31,40 | 31,40 | 31,40 |
Frokost | Knekkebrød, Husman, 520 g. Wasa | 24,10 | 24,10 | 24,10 |
Frokost | Rugsprø, 200 g. Wasa | 12,50 | 12,50 | 12,50 |
Frokost | Sandwichknekkebrød, brunost, 36 g. Wasa | 9,40 | 9,40 | 9,40 |
Frokost | Stjernebacon, skivet 140 g. Gilde | 27,80 | 27,80 | 27,80 |
Grønt | Broccoli, 1 stk | 14,90 | 14,90 | 14,90 |
Grønt | Cherrytomat i beger, billigste, 250 g | 20,90 | 19,90 | 19,90 |
Grønt | Rød paprika, billigste, 1 kg | 63,00 | 59,90 | 54,90 |
Hygiene | Bind, Libresse Normal, 16 stk | 21,90 | 21,90 | 21,90 |
Hygiene | Maskinoppvasktabletter, SUN alt i 1 Maxpower, 62 stk | 61,90 | 61,90 | 61,90 |
Hygiene | Oppvaskmiddel, Zalo Ultra, 500 ml | 26,90 | 26,90 | 26,90 |
Hygiene | Tøymykner, Softlan Outdoor Fresh, 1 l | 19,90 | 19,90 | 19,90 |
Hygiene | Tøyvaskemiddel, Omo Ultra Hvit, flytende, 595 ml | 39,90 | 39,90 | 39,90 |
Hygiene | Vaskepulver, OMO Color. 1,17 kg | 39,40 | 39,40 | 39,40 |
Meieri | Bremykt Original, 500 g | 43,40 | 43,90 | 43,90 |
Meieri | H-melk, Tine, 1 l | 20,90 | 20,90 | 20,90 |
Meieri | Lettmelk 0,5%, Q-meieriene, 1 l | 17,40 | 17,40 | 17,40 |
Meieri | Margarin, Melange, 500g | 30,00 | 28,30 | 28,30 |
Meieri | Meierismør, Tine, 500 g | 47,20 | 47,20 | 47,20 |
Meieri | Seterrømme, Tine, 300 g | 26,40 | 26,40 | 26,40 |
Meieri | Sjokomelk, laktosefri, Tine, 1 l | 30,90 | 30,90 | 30,90 |
Middag | Fish & Crisp Gourmet, Findus, 480 g | 67,90 | 67,90 | 67,90 |
Middag | Fiskeboller i kraft, Vesterålens, 800 g | 24,90 | 24,90 | 24,90 |
Middag | Kjøttkaker, m/Ertestuing 605g Fjordland | 42,70 | 42,70 | 42,70 |
Middag | Pastasaus Dolmio Classico, 500 g | 25,40 | 25,40 | 25,40 |
Middag | Pizza, Grandiosa Original, 575 g | 55,60 | 55,60 | 55,60 |
Middag | Spaghetti, Barilla, 1 kg | 28,90 | 28,90 | 28,90 |
Middag | Wienerpølser, Gilde, 520 g | 64,90 | 64,90 | 64,90 |
Ost | Brunost, Gudbrand, 480g Synnøve | 27,70 | 27,70 | 27,70 |
Ost | Brunost, Gudbrandsdalsost G35, Tine, 500 g | 51,40 | 51,40 | 51,40 |
Ost | Castello blå, Tholstrup, 150 g | 21,20 | 21,20 | 21,20 |
Ost | Gulost, Norvegia 27 % fett, Tine, 500 g | 62,90 | 62,90 | 62,90 |
Ost | Philadelphia light 40% less fat, 200 g | 16,30 | 16,30 | 16,30 |
Pålegg | Fenalår, Stranda, 100 g | 61,20 | 52,30 | 52,30 |
Pålegg | Jordbærsyltetøy, Hjemmelaget, Nora, 400 g | 15,90 | 15,90 | 15,90 |
Pålegg | Kalkunskinke krydder, Prior, 110 g | 24,90 | 24,90 | 24,90 |
Pålegg | Kokt skinke, skivet, Gilde, 110 g | 27,90 | 27,90 | 27,90 |
Pålegg | Leverpostei, Ovnsbakt Bacon, Gilde, 180 g | 27,90 | 27,90 | 27,90 |
Pålegg | Leverpostei, Stabburet, 200 g | 19,80 | 18,90 | 18,90 |
Pålegg | Makrell filet i tomatsaus, Stabburet, 170 g | 18,90 | 18,90 | 18,90 |
Pålegg | Servelat, Gilde, 110 g | 14,90 | 11,10 | 11,10 |
Snacks og søtt | Bixit Original, 300 g | 10,50 | 10,50 | 10,50 |
Snacks og søtt | Nidar Favoritter, Stratos, 300 g | 49,90 | 49,90 | 49,90 |
Snacks og søtt | Nidar Favoritter, Troika, 300 g | 34,90 | 32,40 | 32,40 |
Snacks og søtt | Superchips, paprika 140 g | 28,90 | 28,90 | 28,90 |
SUM | 1714,10 | 1685,90 | 1680,90 |