– Jeg har sett fram til dette løpet lenge. Vi hadde en god start i DDFT i Portugal, og jeg håper vi kan gjenta det gode resultatet her i Polen, sier Marius Aasen fra Team Norway, det norske landslaget for motorsport.

Har trent på fart

Rally Polen har nesten helt nye spesialstrekker i år i forhold til 2014, så nesten alle etappene blir nye for alle. Løpet er fortsatt en av de raskeste rundene i FIA World Rally Championship, så DDFT-deltakerne vil få noen utfordringer på veien.

– Det at det kommer til å gå helt ekstremt fort vil bli en utfordring, men jeg føler meg godt forberedt. Jeg har kjørt med en firehjulsdreven rallybil med turbo her hjemme for å bli vant til fart og turbo igjen. Selv om veiene er mye bedre mot bilen her i Polen enn i forrige runde i Portugal, går det så fort her at du må virkelig holde hode kaldt skal du komme deg trygt gjennom, forteller Aasen.

Spesiell åpning torsdag

Rally Polen startet med en kort publikumsetappe i Mikolajki torsdag kveld, der også base og service er.

På torsdagskveldens lille superspesial var det Sebastien Ogier som var raskest. Hjemmehåpet Kubica hadde nest beste tid og vår egen Andreas Mikkelsen tok tredje tid.

Marius Aasen ble 57, 17,3 sekunder bak franskmannen.

Uten servicemuligheter

I dag vil deltakerne kjøre mer enn 150 km med spesialstrekker uten service. Det er nokså spesielt, men også omstridt. det er delte meninger om hvorfor deltakerne ikke skal kunne ha mulighet til en service underveis på så lange fartsetapper.

Førerne vil kun ha mulighet til å få nye dekk en gang, så her vil det være de teamene med en problem-fri dag som vil ligge å kjempe i toppen mot slutten av dagen.

Over 31 mil

Lørdag skal det kjøres tre strekker to ganger, mens det kun er en etappe på søndag som går to ganger. Totalt er det 19 spesialstrekker som vil bli kjørt på til sammen 313,53 kilometer.

- Fredagen vil være en utfordring for oss alle, men det handler om å bruke dekkene riktig, og holde fokuset oppe, sier Marius Aasen.

– Vi vil bruke samme strategi i Polen som i Portugal - først og fremst tenke på vår egen tid og kjøring, og ikke ta noen sjanser. Da tror jeg en pallplass kan være mulig, sier en optimistisk Marius Aasen.