Gå til sidens hovedinnhold

Si meg hvor du kommer fra | Gro Marie Ridderhus

– Vi viser gang på gang at vi i ikke klarer å ta vare på det fine vi har.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Si meg hvor du kommer fra …..så skal jeg si deg hvem du er! Dette er et kjent sitat for de fleste.

Hvis du presenterer deg for noen og sier du er fra Hønefoss, kommer fort «harrystempelet» fram.

LES OGSÅ: Det blåser motvind mot høyhus | Arne S. Sørland

Det er ikke til å benekte at vår by i årtier ikke har klart å framstå som forlokkende og severdig for utenforstående. Vi er det berømmelige «store veikrysset» på Østlandet. Et sted man passerer på vei fra A til B.

Drammen for 20 år siden

Sånn var det i Drammen også 20 år tilbake. Du skrøt ikke av å være drammenser. For alle kjente til den sterkt trafikkerte byen uten sjarm. Men se på byen i dag,- hva de har fått til!

Er hun for eller mot høyhus, tenker du som leser? For innledningsvis kan dette slå begge veier.

Les også

Stig Nicklas (30) valgte å flytte tilbake, men nå er han lei: – Jeg er ikke forbauset over motstanden

For å gå rett på sak: Jeg tror ikke høyhus ved fossen vil gi byen vår en ny og positiv identitet.

Harry-stempel

Harrystempelet befester seg kanskje enda mer. For vi viser gang på gang at vi i denne byen ikke klarer å ta vare på det fine vi har. Det hjelper ikke å bruke trend-ord som «framtidsrettet og lite fotavtrykk» når det nye som presenteres er så brutalt satt sammen med det gamle verneverdige.

Ja, vi ønsker ALLE en fornying i dette området, unge som gamle.

Vi hilser moderne arkitektur velkommen, men det MÅ integreres godt med det bestående.

God estetikk, kunnskap om lokal historie og stedsanalyse er stikkord for å lykkes.

Det er framtidsrettet og bærekraftig.

Det skurrer skikkelig

Derfor skurrer det skikkelig i mine ører når Ellen Grønlund, utviklingsdirektør i Tronrud Eiendom sier at Snøhettas forslag «på en god måte ivaretar samspillet mellom gammelt og nytt».

Les også

Liv og Ole tok bryllupsbilder ved fossen: – Dette området må ikke ødelegges av høyhus

Hæ? Finnes det overhode noe samspill her?

Dette vil jeg gjerne at hun utdyper mer og begrunner offentlig.

Fordi jeg, og mange med meg, mener at de gamle bygningsdelene som klokketårnet, Lloyds-buene og pipa, på plantegningene står igjen som kulisser mot de nye vulgære bygningene. Det gamle og det nye «snakker ikke sammen».

Hjelper ikke med gress på taket

Som Anne Rønningsbakk skrev i et innlegg tidligere: det hjelper ikke med gress på taket, når vi trenger gress på bakken (ikke plastgress….), lys og luft.

Høyhuset med 14 etasjer er allikevel stridens kjerne (sukk).

Det er vanskelig for Ola og Kari å forstå så store høyder. Utbygger opererer med kotehøyder. For de fleste er det mer villedende enn veiledende. Hva er galt med å angi høyden i meter over bakken?

Oppgangssaga

I 1979 ble skulpturen Oppgangssaga, som nå står I fossen, først plassert oppå et platå (gamle kraftstasjonen) parallelt med bybrua.

Dette står beskrevet i Jan H. Østlunds bok «Med Hønefoss I sentrum». Det står videre at:» Toppen av monumentet raget hele 14 meter over gatenivået, og den virket enorm der den Stod”….

Ok, det var altså 14 meter. Nå må vi ta stilling til 52 meter over gateplan! (Hvis jeg har forstått det rett?) Det er jo enormt. Snakk om å svelge kameler!.

Med så høye bygninger stilles også særskilte krav knyttet til brann, rednings,- og slokkemannskap.

Har brannvesenet godt nok utstyr?

Da blir det aktuelt å få vite om vårt lokale brannvesen har det utstyr som trengs for å slokke brann og redde mennesker ut av en bygning på 14 etasjer? Ringerike brannvesen kom på banen!

Det er fortsatt mange ubesvarte spørsmål og STOR motstand mot høyhus plassert i hjertet av byen vår.

Jeg ber politikerne lytte til denne motstanden.

Øya og Tippen-området bør tas ut av byplanen midlertidig, og bearbeides på nytt.

Kommentarer til denne saken