Gå til sidens hovedinnhold

Såmma å je ær hen i væla, bære je ser fossen | Ole Anders Moskaug

– Planen for Lloyds marked virker å legge opp til å tilgjengeliggjøre mer, og det er jo bra.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Som innflytter til nordsiden av byen setter jeg pris på fossen, selv om savnet etter Mjøsa ligger der. Men såmma å je ær hen i væla, bære je ser fossen.

Mjøsbyen med Mjøstårnet og Mjøsparken er bytta ut med «elvebyen» Hønefoss, og her trives jeg. Turmuligheten i og rundt byen er mange.

Kay Magne Steen skriver i sitt innlegg: Gjøre større deler av dette sentrumsområdet mer egnet for fottøy, sykkel og ellers utfoldelse som ikke innebærer bruk av bil og andre typer framkomstmiddel?

Blir fossen mindre tilgjengelig med høyhus?

Mulig jeg er den eneste som ikke går tur akkurat rett bak Stormarkedet og innenfor gjerdet til Byggmax, men for meg framstår det som lite tilgjengelig i dag.

Planen for Lloyds marked virker å legge opp til å tilgjengeliggjøre mer, og det er jo bra. Arendal har snart sin glassheis. Ikke vet jeg, men kanskje vi kan ta heisen i høyhuset for å se fossen?

Hva med fossens svar på Mjøsparken, med aktiviteter for alle? Får vi Tippen eller Petersøya skatepark, Fossen vin- og tebar, Storelva Foodtrucks og badstue i Storelva?

Skal bare, eller må?

Det høres logisk ut at flere attraksjoner, arbeidsplasser/kontor og leiligheter, bidrar med folk og økt trafikk. Fellesprosjektet med vei og bane legger opp til å endre folks transportvaner, og E16 etappe Eggemoen-Nymoen har potensial for å endre gjennomgangstrafikken i byen. Dette vil ta tid.

Det viktigste tiltaket allerede nå, er hvordan man selv velger å forflytte seg. Alle bor ikke i sentrum, og mange er avhengig av bil eller kollektivt for å besøke byen. Kollektivtilbudet varierer, og folk velger gjerne bilen.

Er det disse som utgjør bilbyen Hønefoss? Det tror jeg ikke, og ikke har jeg grunnlag for å påstå det heller. Kan hyppigere og gratis buss, og digitale bussinfoskjermer, føre til mindre trafikk og flere folk i sentrum?

Sykkel- og gangtrafikk

Økt sykkel- og gangtrafikk er foreløpig ikke et problem.

Jeg prioriterer å sykle eller gå til og fra jobben i sentrum. Når jeg tar bilen vet jeg godt når jeg bør velge omkjøringsveien – E16 mellom Hvervenkastet og Nymoen.

Vi må leve med topografien og lyskryssene, og få undergangene/kulverter, men vi har et gangveinett egnet for fottøy, så vel sykkel om man respekterer hverandre. Mange har fancy sykkellys, men mangler dem ringeklokke?

Har man det travelt kan man jo driste seg ut på sykkelfeltet.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:00.