Rolf Lie: Flybussens videre skjebne

Askeladden Flybuss: Rolf Lie

Askeladden Flybuss: Rolf Lie

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Det har I høst vært mye diskusjoner om flybussens fremtid.

DEL

LeserbrevHovedutvalget for samferdsel i Buskerud har to ganger hatt saken på agendaen og begge ganger har de valgt å sende saken videre. På møtet i oktober valgte de å sende den videre til fylkets budsjettmøte, da det sannsynligvis er lettere å få vedtatt kutt i støtten der. Folk på Ringerike og Hadeland har i 12 år ønsket seg en langsiktighet i flybusstilbudet, og for 15 måneder siden ble det en realitet. Men hvor lenge var Adam i Paradis?

Samferdselssjefen, med god støtte fra Brakar, vil fjerne flybussen. Folk i distriktet har i høst veldig tydelig signalisert at de vil ha flybussen. Hoteller og næringsliv har skrevet side opp og side ned om viktigheten av å beholde tilbudet, uten å få gehør på fylkeshuset.

Spill for galleriet

Samferdselssjefen i Buskerud har i hele høst offisielt prøvd å få folk på Ringerike og Hadeland med på at det beste for de er å ta buss til Sandvika og flytoget videre til Gardermoen. Jeg tror dette er et spill for galleriet. Ingen i Drammen tror at folk på fra vårt distrikt vil velge den løsningen, men ved å lansere et alternativ vil flertallet i fylkestinget begynne å tvile på om det er riktig bruk av penger, så lenge det finnes et alternativ som er tilgjengelig. 80% av fylkespolitikerne har ikke adresse Ringerike eller Hole, og da er det fristende å prøve å tekkes sine egne lokaldistrikt i stedet.

Man skal tross alt bli gjenvalgt eller sågar valgt inn på Stortinget. Det er også flott av en nyansatt fylkesmann å få gjennomført sparetiltak, det viser handlekraft og øker populariteten.

30% av kundene og 30% av støtten kommer fra Oppland og det har vært en avtale om dette med Oppland, men det gir Buskerud fullstendig blaffen i. Her gjelder det å mele sin egen kake.

Jevn stigning

Vi har i det siste hatt en jevn stigning i inntekter fra flybussen og vil med fortsatt støtte kunne bedre tilbudet ytterligere til 12 daglige avganger fra 1. mars. Hvis tilskuddet stoppes vil vi måtte redusere ytterligere på antall avganger, det er ikke aktuelt for oss fortsette med tap. 11 år uten støtte har kostet for mye. Med en halvert støtte, slik AP og SP foreslo på siste møte i hovedutvalget, vil vi sannsynligvis kunne opprettholde tilbudet med 10 daglige avganger.

Så da er det opp til politikerne å velge: Vil de ha et bedret flybusstilbud? Vil de ha et tilbud på dagens nivå? Eller vi de helst at vi slutter å kjøre?

Ingen kan stoppe oss, da vi har konsesjon frem til 2023, men da må andre inntektskilder komme som erstatning. Alt tyder på at Oppland vil fortsette sin støtte, så noen har forstått hva dette dreier seg om.

LES OGSÅ:

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags