Gå til sidens hovedinnhold

Risikotillegg for bussjåfører? | Torgeir Haave Bentsen

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Buss-streiken er avsluttet, men lønnsgapet opp til industriarbeidere opprettholdes.

Mange industriarbeidsplasser er farefulle, og kompenseres med tillegg utover grunnlønn.

LES OGSÅ: Streikeleder om buss-avtale: – Tetter ikke gapet som har oppstått de siste 13 årene

Sjåførplassen i dagens busser er ikke sikret ved kollisjoner – og hendelser i senere tid har påvist at manglende kollisjonsvern har medført livstruende skader.

Sjåførene i rute 200 mellom Hønefoss og Oslo på overbelastet E16 må hele tiden frykte at noe skjer – møter endeløs rekke med trailere og vogntog på svingete og trang vei.

Hvorfor foreslås ikke risikokompensasjon for buss-sjåfører – i mangel av kollisjonsvern?

LES OGSÅ: Over 4.500 nye bussjåfører går ut i streik – store deler av kollektivtrafikken lammet

Lønnsgapet på 50.000 kroner kan lukkes med slik kompensasjon. Så vil også buss-selskapene på sikt bli mer villige til å ta en ekstra kostnad ved kjøp av busser med sjåførvern innebygget.

Kommentarer til denne saken