Ringeriksbanen skal realiseres nå

KAKE: – Oppstarten var kakespising på Sundøya i 2015, med Siv Jensen, Knut Arild Hareide, Erna Solberg og Trine Skei Grande, skriver Trond Helleland og Kristin Ørmen Johnsen.

KAKE: – Oppstarten var kakespising på Sundøya i 2015, med Siv Jensen, Knut Arild Hareide, Erna Solberg og Trine Skei Grande, skriver Trond Helleland og Kristin Ørmen Johnsen. Foto:

Av

– Vi skal få vedtatt dette prosjektet i vår periode, sier Høyres representanter Trond Helleland og Kristin Ørmen Johnsen.

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Engasjementet for å realisere Ringeriksbanen er stort, og vi deler utålmodigheten fra regionen og ønske om rask behandling i regjering og storting om oppstartsbevilgning.

Dette er sist nå løftet fram av Frederik Skarstein fra Hole Høyre. Vi kan forsikre regionen og Skarstein om at det daglig jobbes hardt med realisering av Ringeriksbanen.

Det er tunge politiske prosesser som har ført til at Ringeriksbanen er satt på sporet, og at investeringsbeslutningen ventes nå mai.

LES OGSÅ: Håkon (28) vil løfte fram E16 og Ringeriksbanen på Stortinget: – Gleder meg til valgkamp

Kake på Sundøya

Oppstarten var som alle kjenner til, kakespising i 2015 på Sundøya, av Erna Solberg, Siv Jensen, Trine Skei Grande og Knut Arild Hareide. Den siste er nå samferdselsminister.

Høyre har også en meget dyktig statssekretær i Samferdselsdepartementet som følger opp.

Ringeriksbanen er tema på Buskeruds benkemøter, der har selv Skarstein vært til stede. Den er oppe på partimøter, topprioritert i Buskerud Høyre sitt stortingsvalgsprogram, den er vedtatt i årlige resolusjoner i Buskerud Høyre og i Viken Høyre.

Parallelt med partiarbeid har vi dialog med Forum nye Bergensbanen og ikke minst benken i Hordaland.

Sist men ikke minst er Ringeriksbanen tema i møte med våre statsråder og statsminister.

Andre prosjekter som kan forsinke

Vårt engasjement for banen gjør at vi også er oppmerksom på andre prosjekter som kan forsinke framdrift.

Vi har en bekymring over hva en konsekvensutredning på E134 og Hordalandsdiagonalen som til nå er stipulert til 29,1 milliarder, vil medføre for store prosjekter på Østlandet.

Vi skal få vedtatt dette prosjektet i vår periode, det vil stå som et monument i generasjoner at denne regjeringen bygde nødvendig infrastruktur, knyttet Bergen og Oslo tettere sammen, at Ringeriksregionen og Hallingdal fikk store muligheter for utvikling med kortere reisevei på strekningen.

I denne podkasten svarer Bane NOR på spørsmål om bane og vei:

Her kan du høre alle podkastene fra Ringerikes Blad

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken