Regjeringen bekrefter: Ringeriksbanen blir forsinket

Oslo  20170302.
Statsminister Erna Solberg, finansminister Siv Jensen og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen orienterer om arbeidet med Nasjonal transportplan
Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Oslo 20170302. Statsminister Erna Solberg, finansminister Siv Jensen og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen orienterer om arbeidet med Nasjonal transportplan Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Oppstarten er satt til 2021-22, mens 2019 tidligere har vært målet.

DEL

De fire samarbeidspartiene bekreftet torsdag at Ringeriksbanen er forsinket i Nasjonal transportplan.

Det var KrF-leder Knut Arild Hareide som slapp nyheten om Ringeriksbanen.

– Ringeriksbanen kommer i 2021-22. Det er et prosjekt som har stor betydning for Oslo-regionen, og som gir Hønefoss-regionen mulighet til å koble seg til Oslo på en helt ny måte, sa han under en pressekonferanse på Oslo S.

Hareide sa også at det for første gang siden 2. verdenskrig blir bygget nye jernbanestrekninger i Norge. Ringeriksbanen er en av grunnene til at dette skjer.

Se direkte: Regjeringen presenterer Nasjonal transportplan 

Solvik-Olsen: Trenger mer tid

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen forklarte hvorfor Ringeriksbanen er forsinket.

– Ringeriksbanen ligger inne fullt og helt. Den kommer litt senere enn ønsket, fordi fagetatene sier at de trenger mer tid, sa han.

Erna Solberg understreket at den nye tunnelen som er planlagt under Oslo er en viktig forutsetning for andre prosjekter, som Ringeriksbanen.

– Vi skal ikke bare bygge strekningene. Folk skal også kunne reise med togene, sa hun.

Knut Arild Hareide sa at Ringeriksbanen har kommet nærmere realisering enn tidligere, selv om det nå er en utsettelse.

– For fire år siden lå den ikke en gang inne. Nå kommer den. Ringeriksbanen har nesten stått opp fra de døde i løpet av de fire årene som har gått, sa Hareide.

– Gjenstår en del arbeid

Statsminister Erna Solberg innledet seansen på Oslo S.

– Det gjenstår en del arbeid, men hovedtrekkene og hovedrammene er på plass, sa statsminister Erna Solberg om Nasjonal transportplan.

– Planen blir lagt fram i sin helhet før påske. Rammene er på omkring 1.000 milliarder kroner over 12 år. Et historisk høyt beløp, sa Solberg.

ORDFØRER HANSEN: – Hva er dette?

Planen gjelder for perioden 2018-29, men ifølge Solberg har man prøvd å se langsiktig, helt fram mot 2050.

– Det er ikke helt tilfeldig at vi står på Oslo S. Vi legger opp til et kraftig løft for jernbane, sa hun.

– Togløft

Venstre-leder Trine Skei Grande sa at Venstre har fått gjennomslag for et stort togløft, og sammenlignet dette med byggingen av Bergensbanen for over 100 år siden.

– Jernbane skal være det viktigste og mest attraktive transportmiddelet mellom våre byer. Tog skal bli enda mer attraktivt enn det er i dag, sa hun.

– En ny togtunnel under Oslo er nøkkelen til den videre satsingen på jernbane, sa hun. En slik tunnel er inne i NTP, med en prislapp på 15 milliarder kroner.

Dette vet vi om innholdet i ny Nasjonal transportplan

* Transportplanen en ramme på 928,7 milliarder kroner ifølge flere medier. Regjeringen opererer med rundt 1.000 milliarder (1 billion) kroner.

* De settes av rundt 16 milliarder kroner i planperioden til ny Oslotunnel for jernbanen, som skal stå klar i 2032.

* Etter at den nye tunnelen er ferdig, skal også hele Intercity-triangelet på Østlandet være klart.

* De borgerlige partiene gir også grønt lys til bygging av dobbeltspor på det ytre Intercity-triangelet helt til Lillehammer, Halden og Skien. Prislappen for dette er 52 milliarder kroner.

* Det skal bygges dobbeltspor på Sørlandsbanen. Denne utbyggingen settes i sammenheng med planer om en sammenkobling mellom Sørlandsbanen og Vestfoldbanen, ifølge Fædrelandsvennen.

* Ifølge NRK settes det av 3,6 milliarder kroner til Trønderbanen og Meråkerbanen, i en satsing der elektrifisering er hovedmoment.

* Regjeringen vil bruke 6,5 milliarder kroner til elektrifisering av strekninger i Innlandet, bygging av nye godsterminaler og å bedre kapasiteten for godstransport.

* Det blir også bygging av Ringeriksbanen. Prislappen er på om lag 20 milliarder kroner, ifølge Bergens Tidende.

* Det blir dobbeltspor på jernbanen mellom Arna og Stanghelle på Bergensbanen.

* Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) bekreftet onsdag utbygging av E8 i Ramsfjord.

* Statsminister Erna Solberg (H) kom onsdag med nyheter om en ny ringvei øst mellom Arna og Vågsbotn, ny ferjefri E39 mellom Ådland og Svegatjørn, samt om Sotrasambandet da hun holdt pressekonferanse på Arna stasjon.

* Bodø får en ny flyplass til nærmere 5 milliarder kroner. Av denne summen kommer 2,4 milliarder i friske midler i NTP.

* Full utbygging av E18 i NTP-perioden. Parsellen fra Lysaker til Strand og videre til Slependen påbegynnes i første periode og bygges videre fortløpende, ifølge Budstikka.

* Østlandets Blad har meldt at ny E18 mellom Retvet og Vinterbro er planlagt i første planperiode. Den nye firefeltsveien gjennom Follo ble først foreslått bygd i 2024, men nå fremskyndes byggingen til å starte neste år.

* Ifølge Bergens Tidende er det enighet om å bygge Stad skipstunnel.

* Sysla skriver at Bømlo får en ny fiskerihavn til 197 millioner. Fullfinansiering av prosjektet legges inn i andre halvdel av perioden, og kan realiseres etter 2024.

Kilde: NTB