Gå til sidens hovedinnhold

Henriette (17): – Jeg måtte bli en 24-timers atlet

Artikkelen er over 5 år gammel

Konkurrerte i bikinifitness under Norway Open og NM junior.

PULS

Henriette Ekern Gruer (17) fra Jevnaker begynte å trene styrke for halvannet år siden, og hadde ikke noen spesielle mål for treningen.

Et år senere, den 19. september sto hun på scenen på Norway Open i Fredrikstad, og konkurrerte i bikinifitness med 43 andre debutanter, og kom på 9. plass.

Helgen etter, den 26. september deltok hun i NM i juniorklassen, og kom på 4. plass.

– Jeg kom inn i hele denne fitnessverden nokså spontant. Jeg fulgte en del instagramkontoer dedikert til trening og fitness, men hadde på ingen måte lagd noen konkret plan for treningen. En dag kontaktet jeg et team, Fitness4u og fikk ordnet et møte med en coach, Mette Ulseth.

– Jeg møtte henne uten noen anelse om hva bikinifitness egentlig gikk ut på. Vi snakket litt om det, og så fant hun fram kontrakter og begynte å planlegge. Jeg tenkte at nå får jeg en mulighet, og var supermotivert fordi det var gøy å endelig ha et mål med treningen, sier Henriette.

Naturlig valg

For Henriette var denne greinen innenfor fitness et naturlig valg, ettersom dommerne ser etter en symmetrisk trent kropp, som ikke skal være for stor eller for liten, ikke for muskuløs eller ha for lav fettprosent.

– Det er viktig å se bra ut helhetlig med tanke på makeup og hår, og man skal ha fokus på fine poseringer. Dommerne ser etter utstråling og selvsikkerhet. Det er en ganske mild gren innenfor fitness, og da tenkte jeg at det var et realistisk mål og et greit sted å starte.

Skreddersydde planer

Men alt var ikke bare glamour; lite visste hun egentlig hva hun bega seg ut på.

Hun forteller om hvor utrolig dyrt det var, hvor mye planlegging som skulle til, hvor strengt det skulle være og ikke minst hvordan det skulle påvirke humøret hennes.

– Bare å melde seg inn i et team kostet flere tusen, og bikinien som jeg skulle bruke på konkurransedagen kostet meg hele 5.000 kroner. Det dyreste var helt klart all den sunne maten, og alle kosttilskuddene jeg gikk på. Jeg brukte vel rundt 30.000 kroner på alt.

– Fra midten av april startet jeg offisielt på en diett, som var skreddersydd. I slutten av juni startet jeg på konkurransedietten som varte i tre måneder, der jeg ikke kunne spise noe annet enn det som sto på planen og alt det jeg spiste måtte veies. Dessuten var treningsopplegget helt skreddersydd og jeg måtte til og med gjøre alle øvelsene i riktig rekkefølge, forklarer Henriette.

LES OGSÅ: – Drømmen er å leve av det vi gjør

Utfordrende

Det tok lang tid før hun så drastiske endringer. Den første måneden hadde hun gått ned et par kilo, for det var de siste ukene hun raste ned i vekt, som totalt ble 11 kilo.

– Jeg burde ha innsett at jeg var for tynn. Jeg må nesten le av meg selv når jeg ser tilbake på det. Folk rundt meg så at jeg var blek og utmattet, men da trodde jeg at da var jeg i mål. Mot slutten var jeg bare klar for å bli ferdig, sier Henriette.

Hele livet hennes ble påvirket av treningen fram mot konkurransen.

– Det krevde at jeg var en 24-timers atlet, for hele døgnet mitt skulle planlegges. Jeg måtte sove lenge og være uthvilt, men likevel stå opp tidlig nok til at jeg kunne fordele maten gjennom dagen, og jeg måtte planlegge når jeg skulle trene. Jeg kunne ikke selv bestemme når mitt neste måltid skulle være; det sto i planen. Jeg kunne ikke være spontan og sosial, fordi jeg måtte planlegge alt rundt trening og mat. Fokuset mitt lå for det meste på meg selv. Jeg var ikke like sprudlende, rett og slett så var jeg ikke meg selv.

Fysisk opplevde hun en del plager, og hun forteller at hun plutselig kunne begynne å fryse helt ukontrollert, at hun hadde mye feber, at hun ikke hadde noe energi, og at hun kunne begynne å gråte av ingenting.

– Når folk spør meg om det har vært hardest fysisk eller psykisk under hele denne prosessen, så er nok svaret en god kombinasjon av begge. Mye av dette er psykisk, for kroppen gir seg ikke, det er hodet som bestemmer om man skal fortsette eller ikke. Jeg har vært utrolig sliten, men jeg har på et sinnssykt vis kommet meg gjennom alle øktene. Det tøffeste var helt klart at alt skjedde på så kort tid. Det var så mange justeringer man måtte tilpasse seg på kun tre måneder. Det var dager jeg hadde lyst til å gi opp, og dager jeg tenkte: «Hva er det jeg gjør mot meg selv og kroppen min?». Jeg var mer lei meg enn jeg var glad.

Allikevel angrer hun ikke på at hun gjennomførte.

– Jeg er glad for at jeg gjennomførte, fordi jeg har fått en mye større viljestyrke. Nå vet jeg at jeg faktisk kan få til det meste hvis jeg bare bestemmer meg for det. Jeg har fått bedre selvtillit, og lært meg å sette pris på de små tingene her i livet, som for eksempel å kunne spise middag med resten av familien. Jeg har også lært meg å innse at det er ikke så kult å ha den bikinikroppen. Det er en ekstremsport og det er ikke realistisk å ha en sånn kropp hele året rundt, fortsetter hun.

LES OGSÅ: Landsslagsspilleren som å drømmer om å seile jorda rundt

Tøff tid

Tiden etter konkurransen har vært hardere enn selve treningen før konkurransedagen.

– Den kroppen man har jobbet knallhardt for i flere måneder, forsvinner nesten med en gang man begynner å spise normalt igjen. Kroppen blir vant til å være underernært og å ha en fettprosent pekende mot null. Når man begynner å spise bare litt mer enn det man er vant med så trekker kroppen til seg alt av næring den får, og da legger kiloene på seg fort. Men jeg ser jo at jeg ser mye gladere og sunnere ut, og det går bedre for hver dag som går. Det er viktig å ha det gøy på trening, og det er utrolig viktig med pause og påfyll, ellers er det lett å bli demotivert, sier Henriette, og innrømmer at det første hun gjorde etter den første konkurransen var å kjøpe seg en baconpølse.

– Min største motivasjon var at jeg hadde så sykt lyst til å stå på den scenen. I tillegg har jeg hatt en utrolig motiverende coach, Mette, som har gått gjennom akkurat det samme som meg. Instagramkontoen, som jeg oppdaterte under denne prosessen, ga meg også viljestyrke. Da visste alle hva jeg holdt på med, og da følte jeg at jeg ikke kunne gi meg.

Hun har i skrivende stund deaktivert kontoen til hun kommer i vanlig hverdagsrutine igjen.

– Jeg trenger å legge fitnesshysteriet litt på hylla, og ha en liten pause i hodet. Jeg er utrolig stolt av det jeg har oppnådd, og jeg angrer ikke.

LES OGSÅ: – Det kan bli for mye av det gode (og her er en slik historie)

Individuell oppfølging

Mette Ulseth fra Jevnaker startet sin fitnesskarriere i 2008 da hun startet på sitt første opplegg fra en coach i miljøet, og fikk sitt gjennombrudd våren 2013 da hun stakk av med seks gullpokaler og endte sesongen som europamester.

– Bikinifitness ble offisielt anerkjent som en ny sportsgren av IFBB I 2010, men det var høsten 2012 at Norge arrangerte den første konkurransen. Jeg tror grunnen til at grenen har blitt så populær er at målet er å få en kropp med muskler som ikke er så store, og det er veldig overkommelig for de fleste å komme i bikiniform. Det krever ikke så mye hardt arbeid som det å stille i større klasser. I tillegg er sminke, hår, antrekk og sceneframførelsen viktige elementer som gjør grenen veldig feminin.

Når Mette blir kontaktet av jenter som ønsker å konkurrere er det første hun gjør å booke et møte for å høre hva de ønsker og hva de har av planer.

– Når man legger opp treningen for en nybegynner er det viktig å se på utgangspunktet til personen og hvilket grunnlag man har. Man vil se på symmetrien, og hvilke muskelgrupper som må jobbes mer mot for å få den optimale bikinifasongen. Alt er skreddersydd til hver enkelt person. En 16 ukers diett med målrettet trening er å anbefale, som de skal følge slavisk før de sender formbilder for å se om det har skjedd noen endringer. Slik justeres opplegget hele veien.

Når hun setter sammen diettplaner, er den skreddersydd til personen hun coacher.

– Jeg har mer troen på sammensetningen av næringsstoffer i stedet for å bare telle kalorier. Det er viktig at utøverne spiser en god del karbohydrater fordi det er hjernens næring samtidig som det er drivstoffet til muskulaturen vår. Det er også viktig med kosttilskudd, avslutter coachen.

LES OGSÅ: – Bør ikke starte for hardt ut med diett eller intens trening

Kommentarer til denne saken