Tid for verstingprisen Gullbarbie: – Man blir påvirket av apper som skal redigere deg tynnere

BEVISSTGJØRING: Gina Engen (17) og Tea Brørby (16) mener en pris som Gullbarbien hjelper ungdom å se at det ikke er dem selv det er noe galt med.

BEVISSTGJØRING: Gina Engen (17) og Tea Brørby (16) mener en pris som Gullbarbien hjelper ungdom å se at det ikke er dem selv det er noe galt med. Foto:

Av

Ungdom har ifølge mange mer press på seg nå enn noen gang tidligere. Gina Engen (17) og Tea Brørby (16), mener en pris som Gullbarbie hjelper ungdom med å bevisstgjøre at det ikke er dem selv det er noe galt med.

DEL

PulsGullbarbie er en verstingpris som går til den som er best på å få ungdom til å føle seg verst. De nominerte har utmerket seg gjennom å spille på unødvendig seksualisering, gammeldagse kjønnsroller eller ensidige skjønnhetsidealer, står det på gullbarbie.no

Fjorårets vinner var kleskjeden Bik Bok, som hadde merket størrelsene sine mindre enn den europeiske standarden. Etter de fikk prisen, har de endret størrelsene sine.

LES OGSÅ: Gullbarbien, oppmerksomhet til «verstingene» som skal gjøre en forskjell

Viktig pris

Gina synes det er bra at man legger fokus på de mer negative tingene, og at det er et godt virkemiddel å spille på ironien.

– Det gjør det nok enda mer flaut for «vinneren» at det er en fysisk pris, og at man framstår som en idiot. I tillegg blir prisvinneren stemt fram av norske ungdommer, sier hun.

GODT VIRKEMIDDEL: Gina synes det er bra at man legger fokus på det negative for å spre ironien.

GODT VIRKEMIDDEL: Gina synes det er bra at man legger fokus på det negative for å spre ironien. Foto:

Uønsket eksponering

Både Gina og Tea synes alle de tre nominerte er ille på hver sin måte. Når det gjelder Snapchat, mener de reklamene som dukker opp jevnlig på appen, i tillegg til filtrene som gjør deg «penere», kan påvirke over tid.

– Når man hele tiden får opp reklame for apper som skal redigere deg tynnere, eller steder du kan kjøpe følgere og, tror jeg man kan bli påvirket gradvis. Fordi man får indirekte beskjed om at man ikke er bra nok, sier jentene.

FILTER: Snapchat har en effekt som gjør at du kan legge på et filter som skal gjøre deg "penere".

FILTER: Snapchat har en effekt som gjør at du kan legge på et filter som skal gjøre deg "penere". Foto:

Burde ta ansvar

Tea mener bedrifter som Gym Shark, Snapchat og Victoria’s Secret burde ta ansvar for hva slags signaler som blir sendt ut.

– Som et eksempel så forbød man reklame for alkohol og sigaretter for noen år tilbake, og etter det har tallene på røykere gått ned. Det sier jo noe om påvirkningen, mener Tea.

Feil vinkling på trening

Gina går idrettslinjen og forteller at der lærer de kun om trening for å få en god helse og bli sterkere. For henne blir vinklingen feil, og hun mener trening ikke bør handle om utseende.

Tea tenker at det er viktig å huske på at Victoria’s Secret-modellene går av og på dietter for å se ut på en bestemt måte.

BAKTANKE: Tea tenker det er viktig å huske på at det ligger mye riktig og galt bak det vi ser i media.

BAKTANKE: Tea tenker det er viktig å huske på at det ligger mye riktig og galt bak det vi ser i media. Foto:

– Det er ikke sikkert modellene har noe bra selvbilde de heller, når jobben deres er å se sånn og sånn ut. Da vil det jo si at i bransjen deres er det faktisk feil å se ut på en annen måte, sier Tea.

Begge jentene er enige om at selvsikkerhet kommer fra innsiden, og hvordan du ser ut endrer ingenting.

Indirekte press

– Det er sjeldent noen direkte sier det er feil å se ut som noe annet enn «idealet», men det er nesten bare en type kropp og en type utseende man blir eksponert for i sosiale medier, sier jentene.

De mener at ansvaret ligger hos enkeltpersonene, men også hos dem som har mye makt i sosiale medier eller andre steder.

– Derfor er en pris som gullbarbien så bra, fordi det skaper bevissthet hos forbrukeren og hos produsentene.

Artikkeltags