Med hånden på hjertet kan jeg si at jeg er påvirket av Snap | Ylva Cicilie Kaasin Simarud

PRIS: Gullbarbie er en pris ungdomsorganisasjonen Press deler ut til den butikken, merket eller applikasjonen som er best på å få ungdom til å føle seg verst.

PRIS: Gullbarbie er en pris ungdomsorganisasjonen Press deler ut til den butikken, merket eller applikasjonen som er best på å få ungdom til å føle seg verst. Foto:

Av

Jeg er blant dem som daglig bruker filter på Snapchat, sveiper forbi reklamer, og ser på modellene som passer klær bedre enn meg.

DEL

Puls-kommentarDaglig utsettes unge for utallige reklamer som ensidig fokuserer på kropp, fasong, trening og lignende. Jeg vil tørre å påstå at dette indirekte påvirker flere enn de som snakker høyt om det.

Gullbarbie er en pris ungdomsorganisasjonen Press deler ut til den butikken, merket eller applikasjonen som er best på å få ungdom til å føle seg verst.

Gir denne prisen bare mer oppmerksomhet til «verstingene» eller er den med på å gjøre en forskjell?

Verstingene er de som konstant får ungdom til å føle seg dårlig, og er med på å gjøre kroppspresset sterkere. Altså de som blir nominert til en pris som Gullbarbie.

I fjor var det Bik Bok som vant denne prisen. De vant på grunnlag av sin framstilling av ensidige idealer på klær til unge jenter, og at deres klesstørrelser gjenspeilet det ensidige idealet som det har vært mye snakket om.

Etter at de vant prisen, lovet de å endre klesstørrelsene sine til europeisk standard. Med andre ord, så har prisen Gullbarbie gjort noe bra.

Victoria`s Secret, som er blant de nominerte i år, vant faktisk Gullbarbie i 2013 for kampanjen «A body for every body».

Etter at de vant prisen, ble det ikke gjort noen endring. Deres syltynne modeller frontes fortsatt på sosiale medier, på catwalken og på deres nettside.

Jeg ser ingen tegn til noen endring, og merket bare vokser. Kanskje nettopp derfor de igjen er nominert til Gullbarbie, noe jeg håper på.

De to andre nominerte i år er Snapchat og Gymshark. Blant oss unge er Snapchat veldig mye brukt. Når man da inne på appen konstant får opp reklame for applikasjoner som viser deg veien til «den perfekte kroppen», er det ikke rart man blir påvirket.

Snapchat sine filtre er også hyppig brukt. Selv har jeg uvanen av å sveipe en til venstre etter at jeg har tatt et bilde. Det filteret jeg da får, nøytraliserer ansiktet mitt og bringer fram fargen øyene mine.

Så med hånden på hjertet kan jeg si at jeg er blant de unge som er påvirket. Uvanen har jeg fått fra Snapchat, og uvanen ønsker jeg å bli kvitt.

Gymshark er et merke for treningsklær som har ekstremt trente kropper til modeller. Ikke for å skuffe mange ungdommer der ute, men Gymshark sine treningsklær får deg ikke automatisk til å se ut som deres modeller.

Kvaliteten på treningsklærne er ikke fokuset i denne prisutdelingen, så kan hende det er bra. Deres reklamasjon for treningsklærne er jeg derimot enig i at trenger en endring.

Initiativet til en slik pris, bør ungdomsorganisasjonen Press få applaus for. Hvis de nominerte forstår alvoret i hvorfor de har blitt nominert, og bruker oppmerksomheten de får på noe bra, liker jeg denne formen av en pris.

Likevel liker jeg ikke hvor mye oppmerksomhet som går til «verstinger» som Victoria`s Secret, som ser ut til å ikke gjøre en forskjell selv om de har vunnet prisen tidligere.

En mulighet kan være å finne en annen vei for å få ungdommen til å bli hørt på av verstingene, enn en pris som skaper et større fokus på dem. Jeg er med å få flere enkeltmennesker til å snakke høyt om på hvilken måte de blir påvirket, og hvor de selv ønsker endring.

Da tror jeg det blir lettere å bli sett og hørt.

LES OGSÅ: Tid for verstingprisen Gullbarbie: – Man blir påvirket av apper som skal redigere deg tynnere

Artikkeltags