Puls har snakket med to unge sjåfører, en som øvelseskjører og en som nylig har tatt lappen.

Krevende føre

Alexandra Varga Weme (17) har øvelseskjørt i snart to år, mens Even Fabian Stigsrud (18) nylig har tatt lappen. Begge to mener at kjøring på vinteren kan være krevende. De mener også at folk oppfører seg annerledes i trafikken. Even forteller at han opplever at bilister ble mer aggressive rundt jul og nyttår på grunn av stress. Han legger også til at årsaken til dårlig kjøring om vinteren kan være en generell usikkerhet rundt det å bevege seg ut på snø- og vinterføre.

– Jeg opplever at folk tar mindre hensyn og det er mye bulking og mange situasjoner som kunne endt i ulykker, forteller Alexandra.

Hun sier også at hun selv øver like mye hele året, siden man må mestre alt slags føre, og siden hun har øvelseskjørt i snart to år så har hun fått litt erfaring på glatta.

– Jeg vet det høres ut som en klisje, men vinteren har det mest krevende kjøreføret. Det er helt sant at glatte og mørke veier er vanskeligere å kjøre på enn tørre veier i godt lys, forteller Even.

Mange utfordringer

Det er ingen tvil om at ungdommer i dag har en hektisk hverdag. Det mener Alexandra kan påvirke øvelseskjøringen.

Even tok lappen for en liten stund siden og har derfor mer erfaring på veien. Han har andre meninger om hva utfordringene med å kjøre er.

– Det vanskeligste er å holde jevn fart mens du kjører, spesielt også det med å ta positivt imot konstruktive tilbakemeldinger.

Å ta lappen er kjent for å være dyrt, i hvert fall hvis du i tillegg må ha mange kjøretimer før oppkjøring.

– Jeg kjører mest med familien, men må også må ha noen kjøretimer. Jeg prøver å holde meg til de obligatoriske timene. Lappen er dyr nok uten ekstra timer, forteller Alexandra.

LES OGSÅ: Jeg vil ikke ende livet ditt

Endelig lappen

Even var meget begeistret over å endelig kunne ta lappen og øvelseskjørte derfor mye.

Når vi spør om de foretrekker å kjøre manuell eller automat svarer begge at de kjører begge deler, men foretrekker å ta lappen på manuell.

Even forteller også at hvis muligheten byr seg så kjører han heller manuell. Alexandra derimot, skal ta lappen med manuell fordi hun synes det er liten vits å bruke rundt 20.000 kr på lappen når du ikke kan kjøre alle biler.

– Jeg fant svært få utfordringer ved å ta lappen, og det tror jeg kan ha kommet av mange timer bak rattet, samtidig som jeg la meg flat for all kritikk, forteller Even.

Når vi spør om han har noen gode råd til andre ungdommer som skal ta lappen, sier han følgende:

– Kjør mye med foresatte, prøv å stopp på rødt lys, ikke kjør på fotgjengere og hør på kjørelærer, spesielt hvis han eller hun bråbremser eller skriker, eller hvis bilen står fast i et tre. Sist, men ikke minst, legg deg flat. Hør på den som sitter ved siden av deg og ha toleranse. Det er mye skumlere å sitte på enn å kjøre selv.

LES OGSÅ: Slik blir du trygg bak rattet

Lytt til erfarne bilister

På hjemmesiden til Statens vegvesen tilføyer ekspertene følgende råd: Hvis bilen skrenser eller sladder, flytt blikket dit du vil bilen skal gå. Drei rattet til den siden bilen skrenser/sladder, trykk inn kløtsjen så trekkhjulene ruller. Da vil hele veigrepet brukes til styring. Les mer på vegvesen.no.

LES OGSÅ IDA GOLBERGS KOMMENTAR: Kjære alle bilister

Lese flere saker fra Pulsredaksjonen? Her er en kavalkade fra 2016:

Dette skrev Pulsredaksjonen om i 2016