Gå til sidens hovedinnhold

Anonym retting avslørte ingen trynefaktor

Artikkelen er over 5 år gammel

En prøveordning med anonym retting viste at karakterene stort sett blir de samme, enten læreren kjenner eleven eller ikke. Nå legges prosjektet ned.

– De rapportene vi har fått fra skolene og de undersøkelsen vi har gjort, viser at det ikke er noen systematisk forskjell, sier seksjonssjef Randi Hummervoll i Rogaland fylkeskommune til NRK.

I en utredning står det blant annet at «i den grad det er avvik, så tenderer disse til å gå i disfavør av elevene» og at «lærerne melder om forskjeller som stort sett kan forklares på samme måte som når ordinære besvarelser blir vurdert».

LES OGSÅ: Elever opplever eksamen som urettferdig og ulogisk

Selv om det ikke ble funnet noen systematiske forskjeller, sier flere lærer at de ble strengere når de ikke kjente eleven som hadde levert besvarelsen.

Da prøveordningen ble innført, sa spansklærer Ingeborg Tysse at hele saken ble oppfattet som mistillit. Men nå ser det altså ut til at ordningen blir parkert for godt. (©NTB)

Kommentarer til denne saken