Utdanningsmessa: – En gylden mulighet til å finne veien videre

HELSE- OG OPPVEKSTFAG: Fra venstre: Ingrid Foslien (17), Abigail Monteiro (17), Oda Flekstad (17) og Signe Høgli (17) svarte på spørsmål om linjen de går på.

HELSE- OG OPPVEKSTFAG: Fra venstre: Ingrid Foslien (17), Abigail Monteiro (17), Oda Flekstad (17) og Signe Høgli (17) svarte på spørsmål om linjen de går på. Foto:

Av

Ingrid Foslien (17), Abigail Monteiro (17), Oda Flekstad (17) og Signe Høgli (17) svarte på spørsmål om helse- og oppvekstfag på den årlige utdanningsmessa for 10.-klassinger.

DEL

PulsHvert år blir det arrangert en utdanningsmesse i Hønefoss for 10.-klassinger. Messa skal gjøre at elevene kan få et bedre grunnlag for valget de skal ta i forbindelse med videregående opplæring. Noen ungdommer er usikre på hva de skal velge, andre ikke.

Ingrid Foslien (17), Abigail Monteiro (17), Oda Flekstad (17) og Signe Høgli (17) går helse- og oppvekstfag.

– Jeg føler at mange flere er interesserte i faget etter at jeg har fortalt dem masse om helse- og oppvekst, sier Abigail.

Nora Lyngseth (17) går i likhet med Abigail andreåret på videregående. Nora går på studieprogrammet kunst, design og arkitektur. Hun oppfordrer flere til å velge dette, fordi man får generell studiekompetanse.

Utnyttet tiden

– Det er noen som er interesserte i dette studieprogrammet, men det kunne vært flere. Det virker som om de som liker å tegne er veldig interesserte.

Både Abigail og Nora synes de har fått utnyttet tiden sin på utdanningsmessa, og at mange flere er interesserte i å velge det utdanningsprogrammet de hadde stand på.

GENERELL STUDIEKOMPETANSE: Nora går andreåret på kunst, design og arkitektur.

GENERELL STUDIEKOMPETANSE: Nora går andreåret på kunst, design og arkitektur. Foto:

– Selv om jeg føler at jeg har fått utnyttet tiden min her, siden jeg vil få fram det beste med dette studieprogrammet, sier Nora.

Begge mener utdanningsmessa er en gylden mulighet for 10.-klassingene, fordi de får en god oversikt over hva man kan velge.

Vil lære noe nytt

Ann Michelle Nilsen (15) er usikker på i hvilken rekkefølge hun skal prioritere utdanningsprogrammene, men hun skal velge enten kunst, design og arkitektur eller musikk, dans og drama. Selv om hun er ganske sikker på valget sitt, håper hun på å lære noe nytt ved å besøke messen.

GANSKE SIKKER: Ann Michelle er ganske sikker på hva hun skal velge, men ikke helt. Derfor er utdanningsmessa fin.

GANSKE SIKKER: Ann Michelle er ganske sikker på hva hun skal velge, men ikke helt. Derfor er utdanningsmessa fin. Foto:

– Jeg håper på å få de faktaene jeg trenger og lære noe nytt. Jeg føler også at jeg får ganske mye informasjon, sånn at jeg kan bli helt sikker på hva jeg skal velge, sier hun.

Informativ messe

Maya Reinton Andersen (15) er veldig usikker på det hun skal velge. Derfor håper hun på å finne litt mer ut om utdanningsprogrammene, slik at det skal bli lettere å velge.

USIKKER: Maya er usikker på hva hun skal velge.

USIKKER: Maya er usikker på hva hun skal velge. Foto:

– Jeg har virkelig ikke peiling på det jeg skal velge, men jeg føler standene de ulike utdanningsprogrammene har er veldig informative. De deler ut brosjyrer, og det står mange elever og lærere der. Det gjør at jeg har funnet ut hvilke utdanningsprogrammer jeg i hvert fall ikke skal velge, sånn at jeg er litt mer på vei til hva jeg skal velge, sier hun.

Egne interesser

Etter utdanningsmessen håper Emma Johansen (15) å ha fått den informasjonen hun trenger. Hun håper også på å finne mer ut av hva hun er interessert i, ut ifra hvilke interesser som er gunstige å ha når man skal velge.

UTDANNINGSMESSEN: Emma håper at hun får lære mer på utdanningsmessen.

UTDANNINGSMESSEN: Emma håper at hun får lære mer på utdanningsmessen. Foto:

På videregående har Emma tenkt til å gå studiespesialisering med fordypning innen realfag. Selv om hun er ganske sikker på det hun skal velge, benytter hun sjansen til å dra på utdanningsmessa og utforske andre utdanningsprogrammer. Hun synes også standene til utdanningsprogrammene er informative.

– Jeg syns virkelig standene er informative, og elevene som står der er veldig flinke til å snakke om utdanningsprogrammene, sier hun entusiastisk.

Beste mulig grunnlag

Sunniva Kristoffersen Olsen (15) er i motsetning til Emma mer glad i praktiske fag, og hun har veldig lyst til å gå kunst, design og arkitektur eller restaurant og matfag. Etter utdanningsmessa håper Sunniva på å ha fått et godt grunnlag for det hun skal velge.

PRAKTISK: Sunniva ønsker å drive med praktiske fag.

PRAKTISK: Sunniva ønsker å drive med praktiske fag. Foto:

– Jeg vil få de beste grunnlagene for valgene jeg kommer til å ta, og de beste svarene på spørsmålene jeg stiller, sier hun og fortsetter:

– Jeg føler at standene er veldig informative. Noe jeg synes er fint er at de stiller meg spørsmål som jeg kanskje ikke hadde tenkt på en gang, forteller hun.

Da utdanningsmessa startet, framførte linjen som heter Musikk, dans og drama noen sanger, og det likte Sunniva veldig godt.

– Det at musikk, dans og drama viste fram hva de gjør og kan, gjør at man kan se hva det innebærer hvis man vil starte der, mener hun.

Et klarere bilde

Nelly Skokowska (15) vil etter utdanningsmessa ha kunne fått et klarere bilde på alle utdanningsprogrammene. Hun har mest sannsynlig tenkt til å gå studiespesialisering med fordypning i språk.

STUDIESPESIALISERENDE: Nelly ønsker å fordype seg i språk.

STUDIESPESIALISERENDE: Nelly ønsker å fordype seg i språk. Foto:

– Jeg stilte elvene og lærerne spørsmål, som gjorde at jeg fikk vite mer om de ulike utdanningsprogrammene. Jeg føler også at jeg har fått noe ut av utdanningsmessen, selv om jeg visste hva jeg skulle velge i forkant. Jeg har fått utnyttet tiden min, sier hun.
 
LES OGSÅ: 400 på utdanningsmesse: – Gir god hjelp til å velge hva vi vil gjøre senere

Artikkeltags