Ser hun ut som en butikktyv?

– Jeg ser tydeligvis ut som en butikktyv, sier Oona Keiserdalen (18) som blir uglesett gjennom flere butikker.

– Jeg ser tydeligvis ut som en butikktyv, sier Oona Keiserdalen (18) som blir uglesett gjennom flere butikker. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Oona Keiserdalen (18) føler seg behandlet som en kriminell i flere butikker i Hønefoss.

DEL

Vær hjemme selv om du er borte. Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Oona Keiserdalen (18) føler seg behandlet som en kriminell i flere butikker i Hønefoss.

Ugleøyne i nakken og anklagelser om tyveri gjør at hun ikke føler seg velkommen. Men ved mistanke om tyveri er det eneste ansatte kan gjøre å tilkalle vektere.

Mistenkt

De fleste butikker har lang erfaring med tyverier, og må tilkalle vektere ved mistanke om tyveri. Oona har selv opplevd og blitt stoppet i en butikk og spurt om hun stjal.
 
– Jeg har selv opplevd å være i en butikk på Kuben, der vektere kom og ville prate med meg. De spurte om jeg hadde stjålet, fordi de ansatte hadde sagt jeg så ut som om jeg kunne ha begått tyveri. Jeg ble sjokkert. De ansatte hadde ikke snakket med meg i det hele tatt, sier Oona.

Hun undres om det er utseendet hennes som gjør at hun tiltrekker seg overvåking i butikken. Flere av hennes venner har opplevd det samme, ganger de har gått i f.eks. joggebukser.

Får ikke gå i fred

– Hvis du kommer inn i en butikk som ungdom og har litt shabby klær, blir du mistenkt for å stjele med en gang, og de har øyne på deg hele tiden, forteller Oona.

De er alltid i nærheten av deg, og du får ikke gå i fred.

– Det er en uheldig situasjon, du har ikke lyst til å gi penger eller være hyggelig til butikker som mistenker deg for tyveri, legger hun til.

Oona kan også kommentere saken fra den andre siden, fra da hun var utplassert i en butikk.

– De hadde ikke det samme blikket til alle kundene. Folk med finere klær så de ikke på i det hele tatt, sier hun oppgitt. Men de stjeler jo de også, men får ikke samme behandling.

Dårlig behandling

Det var Oona selv som ville fokusere på dårlig behandling i butikker, etter en situasjon der hun selv måtte hjelpe en kvinne i rullestol med å nå varene, fordi den ansatte ikke ville prioritere det.

– Jeg spurte den ansatte i etterkant om hvorfor hun ikke ville hjelpe, men hun svarte at kunden ikke var prioritert, og at hun kanskje ikke kunne betale engang.

Samtidig berømmer hun enkelte butikker for kundeservice av ypperste klasse, samme hvem du er eller hva du har på deg.

– Som på butikken Et Enklere Liv, der de tar imot deg med åpne armer, som om du skulle vært en del av familien. I motsetning til de butikkene som er så fordomsfulle at jeg ikke ønsker å handle der, forteller Oona.

Alle grupper stjeler

Butikkene ønsker ikke å kaste mistanke på uskyldige kunder, men kan fortelle at de må holde øye med alle. På Cubus opplever de tyveri minst hver dag.

– Alle stjeler, men vi har hatt mye dårlig erfaring med unge i større grupper, innvandrere og eldre. Vi er også litt skeptiske til sekker, da det blir stjålet mye i prøverommene, forteller Aina Solstad, ansatt i Cubus.

– Det spiller ingen rolle hva du har på deg eller hva du har på konto, for ofte blir vi overrasket over tyven. De hadde i alle fall hatt råd, sier Elin Kvernmo som jobber på smykkebutikken Glitter på Kuben.

Ser på kroppsspråket

Det er kroppsspråk og nervøsitet som de ser etter, og ved mistanke kontakter de vektere med en gang.

– Vi har kun myndighet til å varsle, og å holde kunden igjen til vektere kommer, sier Elin.

Ingen burde føle seg uvelkomne eller mistenkt når de handler. Men Oona mener at begge parter må forbedre seg.

Etterlyser kundeservice

– Ungdom må gi ansatte en grunn til å tro at de ikke stjeler. Med kroppsspråk for eksempel. Ikke legg tilbake en ting for å så putte hendene raskt i lommene. Da skjønner jeg at de ansatte blir mistenksomme.

Hun mener også at de som jobber i serviceyrker må finne fram kundeservicen igjen, og ikke se stygt på alle. De må prøve å legge vekk fordommene, og ikke ha negativ innstilling til alle og enhver, når de ser at ikke alle stjeler.

Mer respekt

– Det ideelle hadde vært at man kunne gå litt fritt i butikken, uten å bli fotfulgt. Om du har en funksjonshemning eller trenger hjelp, burde du fått både hjelp og respekt.

Artikkeltags