Kjell André måtte takke nei til jobbtilbud i Hønefoss på grunn av busstidene

Kjell André Jacobsen synes busstilbudet rundt Hønefoss er altfor dårlig, og håper både Brakar og kommunen tar tak i problemet.

Kjell André Jacobsen synes busstilbudet rundt Hønefoss er altfor dårlig, og håper både Brakar og kommunen tar tak i problemet. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Kjell André Jacobsen (18) er en av dem som virkelig har fått merke hva et dårlig kollektivtilbud er.

DEL

For et par år siden fikk Kjell André et jobbtilbud i Hønefoss. For ungdom er det ikke et ukjent fenomen at det å skaffe seg jobb kan være særdeles vanskelig, og de fleste har ikke tilbud liggende.

LES OGSÅ: – Du kan få deg jobb dersom du ikke er for kresen

Det var snakk om flere vakter i helgene, men fordi Kjell André da bodde på Sokna, måtte han takke nei.

– De tidligste bussene på lørdager var i Hønefoss en halvtime etter jobben hadde startet, forteller han.

Hvis du derimot er så heldig å bo i Heradsbygda eller på Hvervenkastet, er ikke dette et like stort problem, men innbyggere på Sokna og andre steder i kommunen, sliter med dårlige busstilbud, spesielt i helgene.

Håper kommunen tar tak

– Det er viktig å huske på at ikke alle bor i byer. Busstilbudene er nok dårlige fordi det er for få folk som tar bussene, men det er dårlige busstilbud på steder hvor det bor en del mennesker som virkelig trenger bussen også, forklarer Kjell André.

Videre håper Kjell André på at både Brakar og kommunen tar tak i busstidene, og at valgresultatet kommer til å ha en positiv virkning på kollektivtransporten.

– En del steder går siste buss rundt fem eller seks på kvelden, noe som gjør det nesten umulig for ungdom eller voksne å kjøre kollektivt.

Brakar: – Ikke nok reisende

Kjersti Nordgård, salgs- og markedssjef i Brakar innrømmer at det ikke er nok tilbud, men at de må prioritere midlene på en måte som gir flest mulig reiser der det er nødvendig.

– Selv om vi setter opp buss, reiser ikke nok folk med de. Da må vi prioritere å bruke penger der det bor flest folk. Det gir flest reiser, forklarer Nordgård.

LES OGSÅ: Slik endrer Brakar busstilbudet

Hun forteller videre at mange busser er bundet opp i skolekjøring, og at mye av det er lovpålagt. Derfor må de sørge for at de kommer fram først.

– Når dette er unnagjort kjører bussene ut i ordinær trafikk, og rutetidene avhenger derfor av når skolene begynner. Samtidig må bussene korrespondere med tog og vi må tilpasse rutetidene til det også.

60 prosent til skoleskyss

Kapasitet bestemmes per i dag av historiske reisetall. Brakar ser på hvor mange som reiser fra hvor og bestemmer hvor mange busser som skal kjøre. Slik får de flest busser der det er størst behov.

Fylkeskommunen har ansvaret for kollektivtransporten, og Nordgård kan fortelle at over 60 prosent av budsjettet går med til skoleskyss.

Ond sirkel

Hvis man vil ha flere busser i områdene det bor mindre folk, avhenger det altså av at flere tar bussen.

Kjell André synes dette igjen er en umulig løsning.

– Det blir som en ond sirkel, det er ikke lett å ta buss når bussene nesten ikke går, avslutter han.

Artikkeltags