Russebuss: – Mye større, dyrere og mer å ta hensyn til

Peder Moi Alme (18), Tor Jørgen Kittilsland (18) og Olav Engen (18) er medlemmer av russebussen i Hønefoss.

Peder Moi Alme (18), Tor Jørgen Kittilsland (18) og Olav Engen (18) er medlemmer av russebussen i Hønefoss. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

I nærmere to år har 22 gutter fra Ringerike samarbeidet om å få klar en buss til russetiden. Peder Moi Alme (18), Olav Engen (18) og Tor Jørgen Kittilsland (18) forteller om en krevende jobb med bussen.

DEL

Puls– Vi har jo bygget en rutebuss fra start av, framfor å kjøpe en buss som tidligere har vært en russebuss. Jeg tar ikke veldig i om jeg sier at det har vært vanvittig mye jobb, sier bussjef Peder. 

Han forteller at prosessen har vært veldig lærerik.

– Vi har lært hvor mye som kreves for å få enkelte ting godkjent, og hva Statens vegvesen krever av et kjøretøy før de gir det skiltet. Det har også vært lærerikt å ha bygget og snekret sammen alt selv, sier han.

Dugnader

Olav legger til at det har vært omfattende med mye jobb på dugnader kombinert med jobb på selve bussen.

– Det har vært mer krevende arbeid enn hva det ville blitt med en ferdig russebuss, men selve prosessen har vært spennende. Det har vært mye arbeid og læring, ettersom vi ikke har noe byggfaglig bakgrunn, sier han.

Disse guttene har utført mange dugnader for å få klar en russebuss til russetiden.

Disse guttene har utført mange dugnader for å få klar en russebuss til russetiden. Foto:

Ferdigstilt på egen hånd

Tor Jørgen forteller at det morsomste helt klart har vært å se at de 22 guttene har klart å ferdigstille en russebuss så å si på egen hånd.

– Selv om det har vært slitsomt og krevende, så har det å se russebussen ta form vært enda morsommere. Det vanskeligste med prosessen har vært å få ferdig bussen i tide.

– Vi tok veldig for gitt at bussen kom til å bli ferdig og ventet helt til siste liten før vi innså at det begynte å bli dårlig med tid. Vi har nå heldigvis klart å få den ferdig, legger han til.

For Olav var det ikke noe spesielt som var supergøy, men det å velge ut interiør, tapeter også videre, var litt morsomt for å få det mest mulig likt konseptet.

– Det er generelt krevende å bli enige om ting når man er 22 medlemmer og har 22 forskjellige meninger.

Bussen er klar etter mye dugnadsarbeid.

Bussen er klar etter mye dugnadsarbeid. Foto:

Musikkanlegg

Peder er usikker på om han kan se tilbake i prosessen og se at noe utpeker seg som spesielt morsomt eller gøy.

– Men jeg husker at etter bussen hadde fått inn musikkanlegg, så var vi alle ganske fornøyde, forteller Peder. Det vanskeligste var helt klart det å faktisk få endene til å møtes, og å få bussen til både å se bra ut samtidig som at den skulle bli godkjent.

Busstrend i Hønefoss

Olav håper de har startet en busstrend i Hønefoss og anbefaler det på det sterkeste for kommende russ.

– Det hadde vært ekstra gøy å se vår egen buss rulle noen år til her i Hønefoss. For å få til en buss, må man være strukturerte og ha riktig innstilling, så går det som oftest bra. Alt er mye større, dyrere, mer arbeid og mer å ta hensyn til enn hva jeg trodde, men det er verdt, legger Olav til.

Peder forteller om at det er grupper som vil og skal ha buss de kommende årene.

– Jeg hadde helt klart undervurdert arbeidet, for jeg så for meg en stor jobb, men det ble mye større og tidkrevende enn forventet. Om du skal ha buss bør du ha tid til det som kommer i forveien, mener han.

22 gutter har gjort klar en russebuss til russetiden på egenhånd.

22 gutter har gjort klar en russebuss til russetiden på egenhånd. Foto:

Bussgruppe

Tor Jørgen er usikker på om det kommer til å bli en busstrend i Hønefoss. Guttene har vært en sammensveiset gjeng siden første trinn på videregående, og det ble ikke vanskelig å ha nok gutter til å danne en bussgruppe.

– Om kullene under oss er like sammensveiset, har jeg troen på at buss kan bli en trend her i byen også.

Tor Jørgen sitt tips om å danne bussgruppe er å forhøre seg med folk som har greie på russebuss og finne ut hvor mye ting koster, og deretter bestemme seg for hvor mye man er villig til å legge i et slikt prosjekt.

– Ute på russemarkedet er folk veldig ute etter å tjene penger, så jeg anbefaler å forhøre seg med flere aktører for å finne den billigste prisen, sier han.

Artikkeltags