Frida og Sander må lære spansk via Skype og selvstudium

Frida Leinan Risan (18) og Sander Klaastad (18) velger språkfag, men har ulike meninger om tilbudet.

Frida Leinan Risan (18) og Sander Klaastad (18) velger språkfag, men har ulike meninger om tilbudet. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Elever som ønsker å ta språk på nivå 3 ved Ringerike videregående skole, gis et tilbud om selvstudium og ukentlige «skype-møter». Ikke alle er like fornøyde med ordningen, som har pågått i noen år nå.

DEL

Frida Leinan Risan (18) og Sander Klaastad (18), har begge spansk nivå 3 som valgfag.

– Personlig føler jeg at den denne ordningen er friere, både på grunn av økt fleksibilitet og et større personlig ansvar, meddeler Sander Klaastad.

På den andre siden står Frida. Hun mener det er en ordning som funker for noen, men slettes ikke alle.

Jeg føler ikke at den fungerer optimalt for meg, ettersom det er bedre med en lærer i klasserommet.

Ordningen med selvstudium i språk nivå 3 har allerede gått i flere år.

– Noe av problemet ligger jo i at faget har blitt såpass forandret fra år til år, med tanke på at vi også blir lovet fordypning i faget, forteller Frida.

LES OGSÅ: – Det er ingen som automatisk fyller opp med dopapir lenger

Frida Leinan Risan (18) synes undervisning via Skype er ubehagelig, og skulle gjerne sett at skolen hadde et bedre tilbud.

Frida Leinan Risan (18) synes undervisning via Skype er ubehagelig, og skulle gjerne sett at skolen hadde et bedre tilbud. Foto:

Møter på Skype

Det med «skype-møter» i faget er også ukjent for flere elever. Det skjer en gang i uken slik at elevene kan få hjelp til ulike deler av sitt valgte språk. Sander forteller at i starten var dette ganske uvant og ukomfortabelt, men han ble vant til det etter bare noen timer. Frida opplever det annerledes.

– Jeg syntes egentlig det er ganske ubehagelig. I tillegg er det nesten alltid problemer med enten kamera, nettverk eller mikrofon, og dette sluker opp mye av tiden, sier hun.

Frida føler at det kan være vanskeligere å prestere, når man sitter alene foran et kamera, med to personer man ikke får den samme relasjonen til, som en lærer i et klasserom.

LES OGSÅ: – Ingen kan fortelle deg at du ikke er norsk hvis du føler deg norsk

Uenige om vanskelighetsgraden

Selv om undervisningen ikke foregår på vanlig måte, har eleven mulighet til å kontakte lærere, både via It's Learning og i en egen Facebook-gruppe.

 – Noe av det som er problematisk med ordningen er det at det ofte blir til en rekke tidskompromisser. Med tanke på at de ansvarlige lærerne man ofte er i kontakt med, har flere elever fra ulike skoler som skal ha oppfølging samtidig, sier Sander.

Hva gjelder vanskelighetsgraden i faget sett i sammenheng med dagens ordning, kan Frida fortelle at hun opplever spansk nivå 3 som mer krevende nå.

– Når nivået på faget øker og man trenger mer oppfølging, blir det vanskeligere når mye av tiden brukes til selvstudium og få timer er satt av til å snakke med lærer, mener hun.

Sander og Frida må lære mye av spansken gjennom selvstudium.

Sander og Frida må lære mye av spansken gjennom selvstudium. Foto:

LES OGSÅ: Karin Glesne: De umulige realfagene?

Bedre enn å miste faget

– Dersom vi ikke hadde hatt nettundervisning i spansk i Buskerud, så hadde ikke elevene ved Ringerike vgs. hatt muligheten til å fordype seg i spansk, sier avdelingsleder ved Ringerike videregående skole, Pål Husøy.

– I de seks årene vi har hatt nettundervisning i spansk nivå 3, har det i gjennomsnitt vært fire elever per år.

– Ordningen med nettundervisning i fremmedspråk nivå 3 kom i gang for seks år siden i Buskerud, og det gir elevene mulighet til å velge mellom fransk, spansk og tysk. Elvene blir orientert om hvordan undervisningen blir gjennomført, og de deltar på et oppstartsmøte i Drammen i begynnelsen av skoleåret. Før nettundervisningen kom i gang, hadde vi ingen mulighet til å tilby fremmedspråk nivå 3 i tre forskjellige språk. Kun ett år var det så mange elever som valgte fransk nivå 3 at vi kunne starte undervisning her på skolen.

– Er det noe skolen kan gjøre for at sikre at elevene ikke har like stort ansvar for læringen i framtiden?

– Ved Ringerike vgs. har elevene en studieøkt per uke, hvor eleven kan oppsøke forskjellige faglærere, og skolen kan neste skoleår prøve å ha en spansklærer tilgjengelig for elevene som har spansk nivå 3, sier Husøy.

Mer oppfølging?

Både Sander og Frida er enige i at dagens løsning enn å miste tilbudet, men mener at det likevel burde være mulig og gi elever mer oppfølging i de ulike språkene.

– Jeg forstår jo at det er bedre å beholde det slik enn at det blir fjernet. Men vi blir gang på gang lovet en bedre fordypning i faget, men det ender alltid med nye dårlige endringer år etter år, forteller Frida.

Sander mener at det største problemet med dagens ordning, er timeplanene.

– Det er jo kanskje ikke altfor mye vi kan endre på i forhold til det, men det med tidskompromisser er det vanskeligste.

Likevel er begge elevene enige om at dagens ordning er et bedre alternativ enn å fjerne faget helt. Men de skulle ønske at kutt i budsjett ikke skulle gå ut over et såpass komplisert fag.

Artikkeltags