Gi oss motivasjon til å gå på skolen! |Eline Mosskull

DEMOTIVERT: Eline ønsker en mer motiverende skole.

DEMOTIVERT: Eline ønsker en mer motiverende skole. Foto:

Jeg kjenner ikke mange som liker skolen eller synes fagene er spennende, inkludert meg selv. Tvert imot synes mange skolen er meningsløs og demotiverende. Hvorfor klarer ikke skolen å motivere oss elver?

DEL

Puls-kommentarDet er ofte jeg kommer hjem etter en skoledag og lurer på hva jeg lærte den dagen eller om jeg lærte noe i det hele tatt. Eller at jeg sitter i en skoletime og føler på hvor meningsløst det er å være der. I tillegg til at det mye av tiden er utrolig kjedelig.

Og dette vet jeg det er mange i min omgangskrets som er enig i. Likevel starter 92,8 prosent av ungdommer på videregående og 74,5 prosent fullfører ifølge Statistisk sentralbyrå, selv om det å gå på videregående ikke er obligatorisk.

Jeg har inntrykk av at den mest brukte grunnen for å velge å gå videregående er at vi vet hvor mange dører vi lukker for framtiden vår om vi ikke gjør det. Og at det som følger med å gå på skole er noe vi bare må komme oss gjennom i forskjellig grad for å oppnå det vi ønsker.

Men hvorfor er det sånn? Burde det ikke føles viktigere? Burde vi ikke forstå hvorfor vi er på skolen og burde vi ikke føle at vi får bruk for det vi lærer? Ellers blir vi vel ikke motivert og da gjør vi ikke vårt beste heller. Det er vel det vi alle ønsker?

For noen uker siden publiserte VG en kommentar der attenåringen Fredrik Myksvoll Alvsåker stilte spørsmål ved pensumet i norskfaget. Han la ekstra vekt på hvor meningsløst norskpensumet på videregående er, som i stor grad består av litteraturhistorie og ikke selve norskspråket.

Dette er noe jeg kjenner meg godt igjen i. Jeg synes det er merkelig at jeg har lært masse om opplysningsmannen Rosseaus ideer på 1700-tallet, men jeg aner ikke hvordan man betaler en regning. For, for meg så er det ganske klart hvilke av disse tingene jeg kommer til å få mest bruk for et par år fram i tid.

Jeg er helt sikker på at flere ungdommer ville fullført videregående, men også ikke minst hatt mer motivasjon til å gjøre det bra om vi hadde visst hva som var meningen med det vi driver med.

På en annen side så må vi ha kunnskap om hvordan ting var før for å vite hvorfor ting er som de er nå. For å kunne sette ordentlig pris på likestillingen i Norge må vi lære om hvordan de før oss jobbet slik at vi får ha det slik vi har det i dag. Vi må ha en viss bakgrunnskunnskap for å kunne bli tatt seriøst.

I tillegg så har det seg sånn at dette er bestemt av folk med mer integritet og kunnskap enn det jeg kan stille med. Og skolen er jo en måte vi unge kan lære den kunnskapen vi trenger for å bli tatt seriøst og dermed oppnå det vi ønsker.

Likevel så ønsker vel alle at norske ungdommer skal kunne stille med et godt grunnlag og gode resultater når vi om noen år må konkurrere mot hverandre på jobbmarkedet.

For å oppnå det tror jeg vi er på vei i helt feil retning. I stedet for å skape et skolesystem med fraværsregler som minker sjansen for unge med fysiske og psykiske problemer fra å få en utdanning, og med avgjørende tester i pensum som elevene aldri får bruk for senere og lange timer som rastløse eller trøtte ungdommer ikke klarer å fokusere i, så burde man heller lage en skole som føles viktig, meningsfull og som motiverer.

Det tror jeg ville hatt positive ringvirkninger.

LES OGSÅ: Hvor mye er vi villige til å ofre for billige klær? | Eline Mosskull, Puls


 

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags