Karin Glesne: Ta plass, nå går miljøtoget

Karin Glesne bryr seg om at Ringeriksbanen kommer. Men først og fremst bryr hun seg om miljøet.

Karin Glesne bryr seg om at Ringeriksbanen kommer. Men først og fremst bryr hun seg om miljøet. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

I ukens Puls-kommentar mener skribent Karin Glesne at hensynet til miljøet må vike for framskrittene.

DEL

Puls - kommentarMisforstå meg rett, jeg er positiv til Ringeriksbanen. Det kommer til å forandre hverdagen til mange pendlere og kommer mest sannsynlig til å gi en stor vekst i Ringeriksregionen. På lang sikt kommer det også til å bli en miljøgevinst, hvis folk begynner å ta toget mer enn de kjører bil da, så klart.

Men det er en ting jeg tror de fleste overser i sin iver med å få på plass banen, og det er alle inngrepene i naturen. Store våtmarksområder skal bli røsket opp og gjort om til asfalt, samtidig som jernbanen skal pløye gjennom jordbruksområder.

Vi importerer allerede store mengder mat, skal vi da gjøre det enda verre og rive opp jorda som faktisk brukes til å dyrke norsk mat? Hva slags oppmuntring til drift av jorda er det, når bøndene må frykte for at jorda deres blir tatt fra dem til bygging av ny jernbane og firefeltsvei? Alle liker «Nyt Norge»-merket, men bryr de seg egentlig om det? Og hva med de som får jernbanen rett utenfor stuevinduet?

Ja, også er det denne firefeltsvegen da. For hva skal vi nå med splitter ny togbane, når det går en svær motorvei ved siden av? Hvem gidder da å bruke penger på togbillett når man bare kan kjøre bil? Det er vel litt selvmotsigende, at vi skal få så miljøvennlig jernbane og en stor motorvei. Hvor miljøvennlig blir da denne banen egentlig?

LES OGSÅ: Rødlistet salamander kan fordyre Ringeriksbanen

Jeg synes det blir for dumt. Å snakke om hvor miljøvennlig Ringeriksbanen kommer til å bli, for først kommer den til å bli en miljøsynder.

Hvis vi først skal snakke om miljøvern så må vi ta konsekvensene av banen litt mer på alvor. Vernede områder skal brytes opp til jernbane? Motorvei?

Hvis det er miljøvern bør nok noen få en liten realitetsjekk.

Artikkeltags