– Bloggere har et ansvar | Thea Våreid Sørensen

- Som offentlig person har du et ansvar, enten du vil det eller ikke, skriver Thea i ukas puls- kommentar.

- Som offentlig person har du et ansvar, enten du vil det eller ikke, skriver Thea i ukas puls- kommentar. Foto:

Skal bloggere og influencere ha retningslinjer de må følge? Thea har tatt et tydelig standpunkt i saken, og mener det er en selvfølge.

DEL

PulsDet siste halvåret har det florert av diskusjoner og debatter rundt retningslinjer for bloggere og influencere. Regler og retningslinjer for markedsføring.

Som offentlig person har du et ansvar, enten du vil det eller ikke. Det spiller ingen rolle om du er blogger, holder på med YouTube eller har 700.000 følgere på Instagram. Du har et ansvar for følgerne og leserne dine, som offentlig person, og som forbilde. Et ansvar for hva du sier, for hva du gjør og for hva du velger å dele.

Jeg vet ikke om det er ordet forbilde mange av dem mener er vanskelig, eller om det er selve oppgaven. Oppgaven, som i seg selv bør ikke være så altfor vanskelig.

Offentlige personer har en enorm påvirkningskraft, spesielt på unge. Det er ikke uten grunn at de kan leve av samarbeid med ulike merker og nettsider.

LES OGSÅ: Thea Våreid Sørensen: 500 gram selvtillit

Vi er alle forskjellige, og det er fint at noen kan leve av blant annet å reklamere for andre bedrifter eller produkter, men det er her noe ansvaret kommer inn i bildet.

Å skrive innlegg på bloggen din om at leppeforstørringen reddet selvbildet ditt og selvtilliten din hjelper ingen, snarere tvert imot. Det hjelper ikke å dele rabattkoder og anbefalinger til ulike klinikker som utfører operasjoner. Det strider mot tittelen forbilde.

Når kroppen framstilles som et evigvarende oppussingsprosjekt, er det helt klart noe som ikke stemmer.

Selv mener jeg dette er ansvarsfraskrivelse fra en annen verden. Både fra bloggeren eller influenceren selv, og fra bransjen.

Et sted må grensen gå, og når personene selv ikke innser dette, må det komme fra høyere hold. Med nye og oppdaterte regler og retningslinjer for markedsføring og reklamering som gjelder for alle offentlige personer, vil det bli enklere for alle bloggere og influencere å vite hva de skal forholde seg til. Det er likevel viktigst for publikummet, som med disse reglene vil slippe å få bekreftet gang på gang at de ikke er bra nok som de er.

Hvordan disse reglene skal formes eller hva de skal inneholde er ikke opp til meg. Men jeg håper at de i det minste vil forby rabattkoder eller reklamering på kirurgiske inngrep.

Kun for å skåne de unge leserne, seerne og følgerne, kun til deres eget beste.

LES OGSÅ: – Bloggere har et ansvar

Artikkeltags