– Opplever økt energi og bedre konsentrasjon med vegansk kosthold

For Neneva Rambø (22) var det aldri noen tvil om at hun skulle fortsette styrketreningen, etter at hun la om til et plantebasert kosthold. Hun hevder det veganske kostholdet gir henne mer energi, bedre konsentrasjon og en mer balansert kropp. Hun driver også Neneva.blogg.no.

For Neneva Rambø (22) var det aldri noen tvil om at hun skulle fortsette styrketreningen, etter at hun la om til et plantebasert kosthold. Hun hevder det veganske kostholdet gir henne mer energi, bedre konsentrasjon og en mer balansert kropp. Hun driver også Neneva.blogg.no. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Neneva Rambø (22) ble veganer sommeren 2015. – Livsstilen gjorde det ikke vanskelig for meg å fortsette styrketreningen, forteller hun.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

PulsHun tok valget om å skifte til et plantebasert kosthold fordi hun ikke ønsket å bidra til menneskets forbruk av dyr.

– Jeg begynte å «veganisere» meg selv, som vil si at jeg ikke benytter meg av matvarer og andre produkter som har animalsk opprinnelse, som meieriprodukter, egg og gelatin.

LES OGSÅ: «Så nei, jeg savner ikke kjøtt; verken bacon, biff, kylling eller ribbe»

Kombinerte med styrke

Neneva trente mye styrke før hun ble veganer, men den nye livsstilen stoppet henne ikke.

– Jeg trener styrke fordi det er gøy, det er en slags terapi for meg. En sterk kropp er noe man trenger for å holde seg fri for plager når man blir eldre.

En myte er ofte at man trenger proteinkilder som kylling for å bygge muskler, noe Neneva er uenig i.

– Jeg trente styrke i to år før jeg ble veganer. Etter at jeg byttet til en vegansk livsstil har jeg blitt både sterkere og fått mye mer energi. Det viktigste er at man ikke bare kutter ut animalske produkter, men tilfører nye til dietten. Man må slutte å tenke på begrensninger, og heller tenke på nye muligheter.

Neneva oppfordrer til å prøve ut et plantebasert kosthold, og mener mange kunne hatt godt av det.

Neneva oppfordrer til å prøve ut et plantebasert kosthold, og mener mange kunne hatt godt av det. Foto:

For å følge med på at kroppen har nok av alle næringsstoffer, tar hun blodprøver, og tilpasser eventuelle endringer og kosttilskudd etter dette.

LES OGSÅ: Henriette (17): – Jeg måtte bli en 24-timers atlet

– Det er viktig å spise nok

– Den eneste utfordringen jeg ser i et plantebasert kost er at man generelt får i seg mindre kalorier. For noen er dette et pluss, men for meg må jeg passe på at jeg spiser nok. Det er viktig å ha nok bensin i tanken når man skal løfte tungt.

Hun anbefaler et vegansk kosthold på det sterkeste, og mener mange har godt av å prøve en plantebasert kost.

– En velkombinert vegansk kost har mange helsefordeler og kan virke sykdomsforebyggende. Felles for flere i det veganske samfunnet er økt energi, bedre konsentrasjon og en mer balansert kropp. For dem som vil ned i vekt er det lett å ligge lavt på kaloriene og likevel spise seg mett.

LES OGSÅ: AUF vil forby matkasting

Finn inspirasjon

– Når man skal bli veganer er det viktig å omringe seg selv med inspirasjon, oppskrifter og tips. Meld deg inn i veganergrupper på Facebook og følg med på forum og blogger. Når du skal begynne overgangen til et vegansk kosthold er det lurt å starte med å kutte ut det du synes er enklest og jobbe deg videre derfra.

LES OGSÅ: – Bør ikke starte for hardt ut med diett eller intens trening

Enkel matlaging
– Det er ikke vanskelig å kombinere kost og trening.

– Det er ikke vanskelig å kombinere kost og trening. Foto:

Neneva forklarer hvor enkelt det er å lage lette måltider, som er bra å ha på travle dager.

– Disse kan du videre bygge opp og gjøre mer spennende når du blir mer erfaren. Husk at enhver endring teller!

Som en bonus er det også rimeligere å spise plantebasert hvis du ikke bare kjøper kjøtterstatning som ofte er dyrere, så lommeboka di vil også sette pris på det nye kostholdet.

LES OGSÅ: Spiser ingenting som stammer fra levende vesener 

Ingen sak å kombinere

Ernæringsrådgiver Maylinn Holmby Lykken advarer mot ting man må være oppmerksom på, når man lever med høyt aktivitetsnivå på et plantebasert kosthold.

Ernæringsrådgiver Maylinn Holmby Lykken har bachelor i ernæring fra Atlantis Medisinske Høgskole i Oslo, og mener det absolutt er mulig å leve på et plantebasert kosthold og likevel ha et høyt aktivitetsnivå. Men hun om mener det er flere ting man må passe på.

– Det er utrolig viktig å bruke god tid på å tilegne seg kunnskap fra noen som kan dette, før man går i gang og kutter ut flere matvaregrupper samtidig.

LES OGSÅ: Julie McCarthy (22) er blant de utvalgte i basketgale Florida

– Lag deg en plan

Et restriktivt kosthold kan i verste fall føre til mangeltilstander i kroppen.

Lykken anbefaler ingen å kaste seg ut i dette, før man har gjort en skikkelig jobb med å finne matvarer som kan erstatte de matvarene man kutter ut.

Samtidig kan det være fint å lage en plan for å være sikker på at man får i seg både nok energi og næringstett mat, oppfordrer Lykken.

– Det er flere studier som viser at det er mange helsemessige fordeler ved å spise mer grønnsaker. Ikke bare er det bra for kroppen å få i seg mer variert kost, men det er også bedre for miljøet og jeg kan uansett anbefale alle å ha flere kjøttfrie dager og sette belgfrukter eller hele korn på menyen disse dagene.

– Det er spesielt viktig å følge med på nivåene man har i kroppen av B12 og jern. Det kan være lurt å ta B12-tilskudd daglig eller ukentlig i samråd med legen sin, og holde øye på nivåene over tid gjennom blodprøver, forteller hun.

Bør benytte kosttilskudd

Ernæringsrådgiver Maylinn Holmby Lykken.

Ernæringsrådgiver Maylinn Holmby Lykken. Foto:

– Hovedkilden til jern for veganer vil være grove kornprodukter. Det er viktig å få i seg nok vitamin D, noe som ikke er inkludert i et plantebasert kosthold, dermed bør man ta kosttilskudd. Om man har lange treningsøkter med tunge vekter kan det være nødvendig å få i seg litt mer protein, gjennom økt inntak av bønner, linser og andre belgfrukter, grove kornprodukter, frø og nøtter.

– Det er ikke noe problem å bli sterk nok på et plantebasert kosthold om man gjør en god jobb med å finne andre proteinrike alternativer.

Hun avslutter:

– Jeg presiserer at det er viktig å kanskje få hjelp til å endre kostholdet sitt i denne retningen om det er det man ønsker.

LES OGSÅ: Unge og håpefulle ryttere til AEG

Artikkeltags