De siste skoledagene: – På skolen bare for å være der

Vetle Dolve (16), Hedda Heiberg (18) og Tora Bjørnholt (18) snakker om de siste dagene på skolen, og mener de er bortkastet.

Vetle Dolve (16), Hedda Heiberg (18) og Tora Bjørnholt (18) snakker om de siste dagene på skolen, og mener de er bortkastet. Foto:

Skoleåret går mot slutten, og de aller fleste elevene er ferdige med alt som er av eksamener og andre vurderinger. Likevel er de nødt til å møte opp på skolen for å ikke få fravær. Borkastet, mener noen elever.

DEL

PulsVetle Dolve (16), Hedda Heiberg (18) og Tora Bjørnholt (18) går på Ringerike videregående skole og er alle enige om at de siste ukene på skolen kan være noe bortkastet. Likevel forstår de at det ikke nødvendigvis er noe lærerne på skolen får gjort noe med.

Bortkastet tid?

Tora forteller at hun synes mye av det de gjør den siste tiden på skolen er veldig bortkastet, og at hun ikke helt skjønner poenget.

– Mange sier at de siste ukene blir brukt eller brukes for å samle klassen igjen eller for å bygge et godt klassemiljø.

– Men jeg tror de aller fleste egentlig går inn med den innstillingen at disse dagene er bortkastet, og flere dukker ikke opp selv om det er obligatorisk, legger hun til.

– Vi er jo tross alt ferdig med skole og vurderinger, og venter kun på svar på eksamener og å få utdelt vitnemål.

Hedda er enig om at den siste tiden kan føles unødvendig, men hun skjønner at man er nødt til å være på skolen hele skoleåret. På grunn av dette er hun fornøyd med at lærerne har et opplegg.

 Vetle forteller at han egentlig synes det er greit å være på skolen de siste ukene.

– Skolen har jo et visst antall dager vi elevene må være til stede, så det går egentlig greit, legger han til.

– Samtidig hadde det vært deilig med fri, siden vi ikke lærer noe på den tiden uansett. Det hadde kanskje vært det beste for både lærere og elever.

LES OGSÅ: Gleder seg til ny skole, men: – Jeg tror det kommer til å bli hektisk og trangt neste år

 Opplegget på skolen

De tre elevene er også enige om at oppleggene kunne blitt bedre og mer interessante dersom elevene i de ulike klassene fikk være med på planleggingen.

Vetle mener at opplegget på skolen i utgangspunktet ikke er dårlig, og mener man kan fortsette å ha det som det er nå, men kanskje inkludere elevene mer.

– Jeg tror det kan fungere å la elevene komme med forslag til hva man kan gjøre, forteller han.

–  Jeg føler at lærerne legger det opp litt etter været. Er det meldt fint vær er det aktiviteter ute, mens om det er meldt dårlig vær legger de opp undervisningen etter det.

Hedda Heiberg (18), Vetle Dolve (16) og Tora Bjørnholt (18) mener oppleggene de siste skoledagene kunne vært bedre hvis elever fikk påvirke de i større grad.

Hedda Heiberg (18), Vetle Dolve (16) og Tora Bjørnholt (18) mener oppleggene de siste skoledagene kunne vært bedre hvis elever fikk påvirke de i større grad. Foto:

Hedda synes de kunne gitt litt mer fri, og heller samlet ressursene på færre dager, slik at disse dagene ble av bedre kvalitet.

– Jeg synes noen dager er ganske unødvendige, mens andre er morsomme. Jeg tror for eksempel at volleyballturneringen vi skal ha kommer til å bli bra, legger hun til.

Tora synes at de bør få fri, ettersom mange av dagene ikke har noe med undervisningen eller skolen å gjøre. Men hun er klar over at utdanningsetaten har bestemt at man skal lære hele veien, og det er lagt opp slik at det er 190 skoledager.

– Jeg tenker at man kanskje kan tilrettelegge det slik at elevene også får være med å engasjere seg i planleggingen i disse ukene, slik at det også blir et engasjement blant dem også. At det ikke er i de siste ukene fraværet øker, avslutter Tora.

LES OGSÅ:  Unødvendige dager på skolen

Artikkeltags