Et byggverk av penger

Tore Odiin mener det skurrer i Eqology-vervingen.

Tore Odiin mener det skurrer i Eqology-vervingen. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Tore Odiin ble lokket med raske penger og en bil som bonus ved gode resultater. Men noe skurret, syntes han.

DEL

Tore Odiin ble forsøkt vervet av en god venn. Kameraten fortalte at han hadde startet sitt eget firma og at han trengte kollegaer.

Odiin fikk blant annet høre at han kunne tjene 10.000 kroner etter 30 dager.

- Jeg syntes jo dette virket veldig rart og at det var noe som skurret veldig. Men siden kameraten min og flere andre bekjente var med på dette, takket jeg ja til å få mer informasjon og en grundigere gjennomgang.

Startpakke

På møtet fikk han høre at han måtte betale en startpakke til 5.000 kroner, for å bli med og for å få jobben.

Han fikk også høre historier om distributører med lang fartstid som tjente 400.000 kroner i måneden.

Under møtet fikk han informasjon om at selskapet så for seg en stor vekst i fremtiden, og at de ønsket å bre seg ut i Norden.

Han ble fortalt at dette var tidspunktet å bli med, han kunne tjene store penger på kort tid.

Noe skurret

Til tross for tilsagn om rask inntjening og nordisk utvikling takket han nei.

- Jeg synes det var noe som skurret etter de ti første sekundene. Det hele virket som en pop-up reklame, som sier man kan få 10.000 kroner ved kun tre enkle steg.

Han forteller om inntrykk av at opplæringen i retorikk og salgstriks var godt gjennomført i dette firmaet.

De han snakket med visste veldig godt hva de skulle si for å få med nye kunder og distributører.

Etter research og lesning om lignende konsepter ble han skeptisk til selskapet.

- Jeg ble fortalt historier om høye inntekter, og hvordan man kunne få en bil som bonus, hvis man kom høyt nok opp i systemet. De fortalte videre om at det var et mål om å øke totalomsetningen med 500 prosent innen 2015, fordi de skulle bre seg i hele Norden, forteller Odiin.

Penger til spissen

Tore Odiin er kritisk til Eqology og mener det minner om et pyramidespill. Da han kom til møtet med distributører fra selskapet fortalte de at de ikke hadde noe å gjøre med et pyramidespill.

Like etter ble han presentert for en multi-level marketing modell som han mener har en pyramidal form.

- Om jeg hadde blitt med måtte jeg ha vervet tre mennesker, som skulle arbeide under meg. Disse skulle deretter gjøre det samme. Desto flere jeg fikk under meg, desto mer penger ville jeg tjene. Derfor vil jeg påstå at Eqology er et pyramidespill, der pengene blir sendt oppover til pyramidespissen, avslutter Tore Odiin.

- Ikke pyramide

Frank Erikstad Bjordal, administrerende direktør i Eqology, avviser alle påstander om at selskapet er et pyramideselskap.

- Dette er heldigvis ikke sant. Konseptet vårt er å selge helse- og velværeprodukter til kunder. Vi bruker en network-marketing -modell. Dette har vi gjort siden 1998, sier Frank Erikstad Bjordal.

Blir spurt

Han forteller at selskapet er medlem av Direktesalgsforbundet.

Dette forbundet er en interesseorganisasjon, som arbeider for selskaper og distributører innen direktesalg og multi-level marketing.

- Vi får fra tid til annen disse spørsmålene om pyramidespill, sier han.

Børsnotert

Han forklarer videre at selskapet er notert på Oslo Børs. Dette er blant annet gjort fordi selgerne enklere skal kunne forsvare selskapets seriøsitet og troverdighet.

- Det stilles en rekke krav for at et selskap skal kunne børsnoteres.

Selskapet har ifølge den administrerende direktøren hatt god vekst siden oppstarten, og ser en lysende fremtiden.

- Multi-level marketing er en bransje og en måte for salg som ennå ikke er så vanlig i Norge.

Bransjen omsetter for over hundre millioner dollar på verdensbasis hvert år.

Artikkeltags