– Redusert reisetid, men ikke for oss

Får konsekvenser: Elise Havik (17), Kristine Kjus (17) og Emilie Frøshaug (17) mener den nye ruta for lokalrute 200 går utover deres hverdagslige aktiviteter og rutiner.

Får konsekvenser: Elise Havik (17), Kristine Kjus (17) og Emilie Frøshaug (17) mener den nye ruta for lokalrute 200 går utover deres hverdagslige aktiviteter og rutiner. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

For unge fra Utstranda, har den nye bussruten mellom Hønefoss og Oslo fått konsekvenser for skoleskyss, trening og fritidsaktiviteter.

DEL

Puls Etter 1. august endret bussen mellom Hønefoss og Oslo rutene sine. Noen har kanskje ikke merket noe forskjell, mens for andre har det fått veldig store konsekvenser for dagliglivet.

Spesielt rammer de nye bussrutene ungdommene som bor på Utstranda, som har vært avhengige av Oslobussen for å komme seg til og fra skole, trening og andre sosiale aktiviteter.

De nye bussrutene stopper ikke lenger på Utstranda eller andre steder langs Nes-strekningen.

Vil redusere reisetiden

Kjersti D. Nordgård, salgs- og markedssjef i Brakar, forteller at selskapet endret kjøreruten på ekspressbuss mellom Hønefoss og Oslo, fordi bussen hadde svært få påstigninger på Utstranda.

– Vi har gjennom årene fått veldig mye kritikk fra passasjerene, fordi de må sitte på over Utstranda, når det er så få som bruker det busstilbudet. Dersom rute 200 skal konkurrere med bilen, så må bussen fortest mulig fram, som vil si at vi ikke kan kjøre avstikkere slik som til Utstranda, forklarer Kjersti.

Som en løsning for dem som blir rammet av disse nye bussrutene, så har de satt opp et bestillingstilbud med drosje til og fra Utstranda. Dette må forhåndsbestilles. Avgangene har de satt opp i samarbeid med Utstranda velforening.

Avhengig av foreldre

Verdt å vite om bussendringene

Utstranda, Skui/Vøyenenga og Fornebu er ikke lenger stopp på noen av bussene

Fem flere avganger på hverdager og en kveldsavgang lørdag og søndag kveld

De som bor på Utstranda har mulighet til å bestille transport med drosje fra Utstranda til Sollihøgda eller Sundvollen

Skal du handle på Sandvika Storsenter så er det nye stoppet du skal forholde deg til Sandvika Bussterminal

Elise Havik (17), Kristine Kjus (16) og Emilie Frøshaug (17) bor alle på Utstranda, og er kritiske til de nye bussrutene. Det går to skolebusser om morgenen og to etter skoletid, men det blir problemer når de skal på trening eller andre ting etter skoletid.

– Jeg er nå avhengig av at mamma kan plukke meg opp enten ved Sollihøgda eller Sundvollen for at jeg skal komme meg hjem fra trening eller fra venner, forteller Elise.

De andre sier seg enig i at de har blitt avhengig av at foreldrene kan kjøre de. Jentene synes ikke at drosjetilbudet kan erstatte det gamle busstilbudet.

– Man må ringe en time i forveien når man bestiller. Dermed har jeg ikke muligheten til å ta en spontantur til venner eller andre aktiviteter. Dessuten er det dårlig for miljøet, når bussen like godt kunne ha brukt noen ekstra minutter på å ha kjørt gjennom Nes, fortsetter Elise.

Emilie forteller at det nye busstilbudet definitivt har ført til konsekvenser for henne, siden hun brukte det gamle busstilbudet flere ganger i uken over flere år.

– Hadde jeg kunne endret på én ting ville det ha vært at det gikk en ekstra skolebuss tidligere på ettermiddagen sånn at vi slapp å måtte vente opp til tre timer på å komme oss hjem, dersom man slutter tidlig, forteller Emilie.

Når Kristine er ferdig for dagen på Hønefoss videregående skole klokken 13.45, så må hun vente på skolebussen som går 15.45 for å komme seg hjem, noe hun mener er altfor dårlig.

– Før var busstilbudet dårlig, men nå er det ikke noe tilbud i det hele tatt. Det hadde vært bedre om de vanlige rutebussene gikk over Utstranda, og så kunne ekspressbussene latt være, så hadde ikke dette gått utover folk som bor på Utstranda i så stor grad som det gjør, forteller Kristine avslutningsvis.

– Ønsker et godt busstilbud for alle

Hva mener så ungdomspolitikerne om de nye bussrutene? Puls har snakket med lokale representanter fra Sosialistisk Ungdom, AUF og Unge Høyre.

Audun Hammer Hovde (17), leder i Buskerud Sosialistisk Ungdom stiller seg imot Brakars avgjørelse om å legge ned avgangene om Utstranda på linje 200.

– Det er fordi vi ønsker et godt busstilbud for ungdom, og vi vil stanse raseringen av kollektivtilbud i distriktene. Vi i Ringerike SU ønsker et inkluderende busstilbud, som legger til grunn for høyere fleksibilitet hos ungdom og pendlere som vil reise kollektivt. Det er viktig at de som bor på Utstranda har mulighet til å reise kollektivt, uavhengig av hvor stor profitt Brakar får på ruta. Hvis man ønsker at flere skal ta buss, er det viktig at man tør å satse på de mindre områdene. Derfor vil vi gjenopprette bussruta om Utstranda, Skui og Vøyenenga, forteller Audun, og legger til at de derimot setter pris på økningen i antall avganger, ettersom det kan bidra til at flere benytter det kollektive tilbudet.

Ringerike og Hole AUF mener at det har en uheldig effekt at flere har mistet tilbudet med offentlig transport.

– For pendlerne sin del er det jo fint å spare tid, men vi tror at pendlerne og Oslofarerne har 15 minutter å ofre ved å kjøre gjennom Utstranda, så flere kan benytte seg av busstilbudet, forteller leder Amalie Uchenna Odu (17).

Delte meninger: Ungdomspolitikerne Audun Hammer Hovde (17) fra SU, Amalie Uchenna Odu (17) fra AUF og Hilde Palerud (17) fra Unge Høyre.

Delte meninger: Ungdomspolitikerne Audun Hammer Hovde (17) fra SU, Amalie Uchenna Odu (17) fra AUF og Hilde Palerud (17) fra Unge Høyre. Foto:

Positivt og negativt

Leder i Ringerike og Hole Unge Høyre, Hilde Palerud (17), legger vekt på at denne saken oppleves forskjellig ut ifra hvilken del av regionen en selv er fra.

– De som reiser på Oslotur fra Hønefoss synes det er fint at reisetiden har blitt kortere, men på en annen side er det dumt for holeværingene som er bosatt på Nes.

– Dette påvirker i stor grad deres skolehverdag, da flere av elevene må gå en del kilometer ekstra for å komme seg til busstoppet. Selv om det er to egne kommuner, så er vi en region, og derfor er det viktig at det helhetlige kollektivtilbudet er attraktivt for alle grupper. Moderpartiet vårt Ringerike Høyre har lenge arbeidet for et bedret busstilbud mellom Oslo og Hønefoss, spesielt for pendlere og for at ungdommene vil komme tilbake og bosette seg i regionen etter endte studier.

LES TIDLIGERE SAKER:

Artikkeltags