Skoleskyting: Hva om det hadde skjedd i Norge?

Ingvild Gulla (16) og Celine Rensel (16) snakker om skoleskytingene i USA, og at det er mindre sjanse for at dette skal skje i Norge.

Ingvild Gulla (16) og Celine Rensel (16) snakker om skoleskytingene i USA, og at det er mindre sjanse for at dette skal skje i Norge. Foto:

I det siste har det vært flere skoleskytinger i USA, og flere andre skumle episoder knyttet til våpen. – Om noe slikt hadde skjedd, hadde jeg nok lagt meg under pulten, sier Ingvild Gulla (16).

DEL

PulsCeline Rensel (16) og Ingvild Gulla (16) tror neppe de vil oppleve noe slikt her hjemme, men skulle gjerne hatt en samtale i klasserommet om hva de skulle gjort i en slik situasjon.

Ingvild og Celine er begge elever i førsteklasse på Ringerike videregående. De er enige om at tilgang på våpen er en problemstilling som stadig blir mer aktuelt.

– Jeg er ikke redd for at det skal skje noe lignende i Norge, men man begynner jo selvfølgelig å tenke når det blir så mange tilfeller av det i USA. Jeg synes det er viktig å få fram at USA og Norge er to veldig forskjellige land både på lover og tenkemåte, og jeg tror ikke at risikoen for at noe lignende skulle skje i Norge er så veldig stor, sier Ingvild.

Celine forteller at hun ikke går rundt og er redd, men at tanken om at noe slikt kan skje slår henne av og til. Videre forteller hun at sannsynligheten for noe lignende er mindre i Norge enn i USA, fordi våpen ikke er like lett tilgjengelig.

NORA GIKK PÅ SKOLE I USA: Vi hadde «Lock down drill» for å øve på skoleskytinger

Informasjon om en slik situasjon

Ingvild forteller videre at siden dette ikke er et problem i Norge, så har ikke elevene fått informasjon om hva som må gjøres dersom en slik situasjon hadde oppstått.

– Om noe slikt hadde skjedd hadde jeg nok lagt meg under pulten og prøvd å komme meg ut i kaoset. Selv om sannsynligheten er lav for at vi noen gang får bruk for informasjonen, så hadde det likevel vært lurt om vi hadde tatt en samtale i klasserommet på hva vi skulle gjort i en slik situasjon.

 Celine forteller de ikke har snakket så mye om det i klassen.

– Om man kommer til en slik situasjon, så tror jeg likevel de aller fleste skjønner hvordan de skal håndtere den. Det handler om å komme seg i sikkerhet først, men det hadde absolutt vært til hjelp om vi tok opp tema i timen, sier hun videre.

Håndtere situasjonen

 Ingvild tror at skolen hadde håndtert en slik situasjon veldig bra i ettertid, men ikke i selve øyeblikket.

– Verken elever eller lærere hadde vært forberedt og kaos hadde oppstått. Et eksempel på det er 22. juli. Nasjonen sto sterkt sammen i ettertid, men der og da gikk mange liv tapt fordi vi ikke var forberedt på at noe slikt kunne skje, sier Ingvild.

– Jeg håper og stoler på at skolen har et system, legger Celine til.

Tilgang og tilfeller

Begge jentene mener tilgangen på våpen og antall skoleskytinger og lignende helt klart har en sammenheng.

Celine mener det er flere ting som spiller inn.

– Det er først og fremst opp til gjerningsmannen. Det er helt sykt at man kan tro noe slikt er greit. Uavhengig av hvor man kommer fra, er det sikkert enda flere som føler de har en grunn til å gjøre en slik forferdelig handling. På grunn av våpenlovene i USA, blir alt mye lettere å gjennomføre der, dessverre.

Ingvild tror det absolutt er en sammenheng mellom tilgang til våpen og skoleskyting, i tillegg til at dette også er et psykisk helseproblem.

– Et menneske som har det bra med seg selv og andre går ikke inn på en skole og skyter folk uten grunn. Men å endre våpenlovene hadde vært mye mer effektivt enn å bedre det amerikanske synet på psykisk helse, selv om det også bør gjøres noe med.

– Amerikanere har altfor god tilgang til våpen og problemet er helt ute av kontroll, legger hun til.

Beredskapsplaner

Konstituert rektor ved Hønefoss videregående skole, Torunn Mathisen, forteller at alle videregående skoler i Buskerud har en beredskapsplan.

– Hvordan og hva som forventes av elever og lærere avhenger helt av den enkelte krisesituasjon. Ved for eksempel utløst brannalarm forventes det at alle evakuerer raskt ut av bygget gjennom nærmeste utgang og møter på fastsatt oppsamlingssted ute. I andre krisesituasjoner er det viktig å følge de instrukser og meldinger som kommer fra kriseteam og stab. Skolene har tett samarbeid med både eksterne og interne etater i Buskerud ved krisesituasjoner, avslutter hun.  

Arkiv: Torunn Mathisen forteller at hvordan og hva som forventes av elever og lærere avhenger av den enkelte krisesituasjonen.

Arkiv: Torunn Mathisen forteller at hvordan og hva som forventes av elever og lærere avhenger av den enkelte krisesituasjonen. Foto:

Artikkeltags