Terningkast 3: «America»: – Holder ikke det albumet lover

Karin har hørt det nye alumbet til Thirty Seconds to Mars "America", og er ikke helt fornøyd.

Karin har hørt det nye alumbet til Thirty Seconds to Mars "America", og er ikke helt fornøyd. Foto:

Skribent Karin er ikke helt fornøyd med det nye albumet til Thirty Seconds to Mars, og velger å gi det terningkast tre.

DEL

PulsThirty Seconds to Mars «America» er bandets femte album og ble utgitt 6. april i år. Vi har ikke hørt så mye av Thirty Seconds to Mars siden 2013 da «Love, Lust, Faith and Dreams» ble sluppet. I mellomtiden har frontmann Jared Leto vært meget opptatt med sin skuespillerkarriere, med roller som for eksempel hans portrett av den legendariske karakteren Jokeren i «Suicide Squad».

Thirty Seconds to Mars har siden forrige gang vi hørte fra dem også byttet plateselskap og «America» er deres første plate utgitt av Interscope.

Thirty Seconds to Mars hadde egentlig gått litt i min glemmebok før jeg hørte om det forventede slippet av «America», og tittelen i seg sjøl lover store ting. Albumet, ifølge Leto, har en politisk undertone. Det skal sies at Thirty Seconds to Mars aldri har vært de helt store på tekstskriving, men sounden deres har til nå greid å gjøre opp for det. Med «America» derimot, kan de ikke lenger gjemme seg bak hvinende gitarer. Thirty Seconds to Mars har mer eller mindre konvertert til pop og «America» er preget av digitale lyder.

Rockegutta frir til massene med dette albumet.

I tillegg til poplåtene har de fått med seg store navn som A$AP Rocky og Halsey, for å gjøre albumet enda mer tiltrekkende for majoriteten. Men jeg savner de storslagne stadiumrock-låtene med masse slagverk og Letos skriking. Leto skriker fortsatt, men slagverket har omtrent forsvunnet. Nå skal det sies at «America» ikke bare er skuffelser. Låtene «Great Wide Open» og «Rider» har flere elementer som er bra, i tillegg til den akustiske «Remedy» som er en uventet, men god, overraskelse.

Jeg hadde veldig lyst til å like «America», men det holder dessverre ikke alt det lover.

Inni meg hadde jeg et lite håp om at den kunne inneholde noen bangere lik «Kings and Queens», men det gjorde den ikke. Den er på ingen måte det verste jeg har hørt, men det virker som om Thirty Seconds to Mars har mistet kruttet.

Jeg forventet meg et rockealbum.

That’s how you write a song – Alexander Rybak

«Moon River» av Frank Ocean