Terningkast 6: «Ready Player One» – film om framtid

Helene gir filmen terningkast seks.

Helene gir filmen terningkast seks. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Medvirkende: Tye Sheridan, Olivia Cooke, Ben Mendelsohn Regissør: Steven Spielberg Utgivelsesår: 2018 Sjanger: Action, eventyr

DEL

PulsDen nye fiksjonsfilmen «Ready Player One» som hadde premiere for rundt en måned siden, har allerede fått gode anmeldelser. Filmen som er basert på en dystopisk sciencefiksjonroman fra 2011 skrevet av Ernest Cline er regissert av den kjente oscarvinnende Steven Spielberg.

VR-briller

Filmens handling starter i framtiden. Vi befinner oss litt over 20 år fram i tid og verden er et hardt sted å leve. Samfunnet har gitt opp, men en smart mann fant opp en virtuell verden kalt OASIS. Siden verden vi kjenner til i dag ikke er noe særlig sted å bo reiser alle mennesker inn i denne verden gjennom noen nymoderne VR-briller.

Vi følger historien til Wade. Han er en ung og fattig gutt som har mistet foreldrene sine. Han som alle andre lever og spiller inne i OASIS. Da mannen som lagde OASIS døde, etterlot han tre nøkler inni universet for spillerne å finne, og den som finner alle nøklene vil bli den nye eieren av den virtuelle verdenen. Med andre ord, også rik. Dette lengter Wade etter og sammen med en håndfull folk som samtidig er hans venner, fiender og allierte jobber de sammen om å finne nøklene. Men, det er en stor organisasjon som virkelig ønsker å få tak i alle nøklene før dem.

Ready Player One er en meget spennende film som man kan lære en del av. Når Wade og vennene hans skal knekke koden om hvor nøklene er, må de drøfte problemer vi også kan reflektere om i virkeligheten. I tillegg blir det lagt vekt på det at man ikke alltid kan stole på folk man møter over internett. Så dette er i hvert fall en film barna kan lære av. I tillegg dukker det opp flere kjente elementer fra filmer og spill fra de siste mange årene. Vi kan blant annet se hint fra for eksempel pikselspillet «Minecraft» og skrekkfilmen «The Shining». Her kan alle relatere.

Snodige tvister

Filmen har heller ikke for mye action, som i lengden kan gjøre den kjedelig, men spiller sterkt på virkemidlet med tidspress som suger oss inn i handlingen. Man blir veldig knyttet til hovedpersonene og filmen blir personlig. Den er også en hint følsom med et par snodige tvister i handlingen. Derfor føler jeg denne filmen virkelig fortjener terningkast 6!

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags