DEL

PulsProdusent: Pixar Animation Studios, Walt Disney pictures

Utgivelsesår: 2018

Sjanger: Animert actionkomedie

Regissør: Brad Bird

«De utrolige 2»ruller nå på kinolerreter, fjorten år etter den første filmen ble gitt ut. Vi får møte superhelt-familien igjen, og familien står overfor nye utfordringer.

Familien har måttet holde en lav profil, fordi superhelter har blitt forbudt i landet. Folkene er redde for ting de ikke vet nok om og derfor forbyr det. Dette mener flere av superheltene er urettferdig, da de egentlig bare er til nytte. Derfor starter de en kampanje for å legalisere superhelter igjen, der superheltene må ta på seg oppdrag igjen.

I denne filmen slår regissøren muligens et slag for likestillingen, da det er Helen, eller «Elastika» som er i spissen i superheltoppdragene. Bob, eller «Herr Utrolig» derimot er den som blir igjen hjemme og passer på barna og huset. En ny skurk dukker opp, og et uventet «plot-twist» truer alt som egentlig så ut til å gå i riktig retning. På hjemmefronten oppstår det problemer med barna som Bob ikke har måttet ta stilling til tidligere. Der være seg forelskelse, slit med lekser, og en baby som krever mye oppmerksomhet.

Jeg ser ingen grunn til å gi «De utrolige 2» noe mindre enn terningkast seks. Vi møter karakterene fra den første filmen igjen, men blir også kjent med nye og spennende karakterer. Vi får se en kvinne ordne opp på egen hånd, og en mann som passer hus og barn. At selv superhelter har hverdagsproblemer, er en god kontrast, men og at hele familien samles for å ta siste slaget i kjent «De Utrolige»-stil. I tillegg er filmen spekket med humor, noe som setter prikken over i-en.

Artikkeltags