16-åring med egen nettbutikk

Mook Denice Hagen (16) åpnet nettbutikken Pyntdeg.no i august, nå har nettbutikken over 3600 «likes» på Facebook.

Mook Denice Hagen (16) åpnet nettbutikken Pyntdeg.no i august, nå har nettbutikken over 3600 «likes» på Facebook. (Foto: )

Av

Mook Denice Hagen har lært det hun kan om markedsføring av faren, og får nå bestillinger fra hele landet.

DEL

Les Ringerikes Blad i 5 uker for KUN 5 kroner!

I august i år startet Mook Denice Hagen (16) fra Tyristrand sin egen nettbutikk. Her selger hun alt fra ringer til klokker og smykker.

– Jeg er veldig interessert i mote, men å starte en nettbutikk med klær har jeg ikke kapasitet til. Dessuten finnes det mange store nettbutikker med klær som jeg ikke har sjans til å konkurrere med. Derfor tenkte jeg at smykker ville det være morsomt å satse på, sier Mook.

Å drive nettbutikken synes hun bare er gøy, selv det er en del jobb.

- Det er veldig spennende å bygge opp noe selv og se hvordan det utvikler seg, smiler hun.

Mook Denice startet ikke nettbutikken uten noe erfaring. Helt siden i fjor høst har hun hatt ansvar for markedsføringen av familiens nettbutikk, der det selges dyreartikler.

– Jeg hadde ikke så mye kunnskaper om markedsføring da vi startet med, men pappa har lært meg mye. Han har for eksempel tipset meg om hvilke farger som er salgsfarger og hvordan jeg skal bruke det i reklamer, forklarer hun.

3.600 «likes»

En viktig del av markedsføringen til nettsiden hennes foregår via Facebook. Her har Mook Denice opprettet en side, og i løpet av tre måneder har siden fått over 3.600 «likes».

– Jeg oppdaterer med nyheter ofte. Det er viktig å være aktiv for da kommer folk innom siden oftere. Jeg har også sponset noen bloggere som en del av markedsføringen, sier hun.

Mook Denice får bestillinger fra hele Norge.

– Jeg har ikke fått så mange bestillinger fra venner og folk som bor i distriktet, de fleste bestillingene får jeg faktisk fra andre deler i Norge som for eksempel Bergen og Horten.

Trender

Mook Denice plukker ut og bestiller varene selv.

– Jeg velger ut smykker etter min egen smak og også hva jenter i Norge går med. Bloggere, blader eller bare folk jeg ser på gata inspirerer, sier hun smilende.

I motsetning til klær er ikke smykketrendene like mye basert på årstidene.

– Smykketrendene er mer flytende og akkurat nå er det fjær og ugler som er veldig in, forklarer Mook Denice.

-Jeg er opptatt av å ha et stort utvalg og at smykkene skal være litt spesielle.

Stort ansvar

Å drive nettbutikk tar mye tid og krever mye arbeid.

– Det er mye mer jobb med en nettbutikk en det folk tror. Når man går inn på en nettbutikk ser man ikke alt arbeidet som ligger bak, sier hun.

– Jeg må ha reklamer og kampanjer, bestille inn nye varer, ta imot bestillinger og selvfølgelig sende ut varene til kundene.

Mook Denice jobber med nettbutikken hver dag, også i helgene. Dette er i tillegg til å være elev på Ringerike videregående skole.

– Jeg synes det er veldig gøy og jobber heller enn å feste, jeg synes det er viktig å bygge meg opp.

16-åringens langsiktige mål er å få Norges største nettbutikk som selger smykker.

- Det er viktig å ha mål for å få til noe, hvis ikke utvikler man seg ikke, mener hun.

Artikkeltags