Meteorologene: Usedvanlig tørr april

Av

April måned har vært usedvanlig tørr i år, opplyser meteorologene. En rekke steder i Norge har langt mindre nedbør enn det som er vanlig i april.

DEL

– Mest nedbør har falt i nord, men også der ligger vi godt under normalen mange steder, opplyser meteorologene påTwitter.

Spesielt i Bergen har det vært svært mye tørrere enn det pleier. Her kommer det normalt sett godt over 100 millimeter med nedbør i april, men i år har det kun kommet noen få millimeter.

LES OGSÅ:

10 trafikk-triks for en trygg påskeutfart

  1. Bart i byen, vinter på fjellet: Selv om snøen er borte i lavlandet, er det fortsatt vinter mange steder når du kommer opp i høyden. Husk på at føre kan skifte fort, og vær oppmerksom på kjøreforhold som endrer seg underveis. Bruk riktige dekk som passer til forholdene og ha med kjetting.
  2. Du blir garantert ikke ensom på veien: Mye trafikk betyr ekstra krav til samhandling. Vær forutsigbar i kjøringen og ta det med ro. Ikke la deg stresse på veien. Det gjør deg bare til en dårligere sjåfør og det blir fort dårlig stemning i resten av bilen.
  3. Du kommer frem tidsnok: Hold fartsgrensen. Den er satt av en grunn. Fartsgrensen er også den høyeste tillatte farten på strekningen. Du sparer minimalt med tid på å utfordre fartsgrensene. Husk at for høy fart er en av hovedårsakene til alvorlige ulykker.
  4. Ta beltesjekken jevnlig på barna: På lange kjøreturer er første bud å sikre barna og deg selv! Både liten og stor må bruke sikkerhetsbelte. Beltet skal gå stramt over hoften og over skulderen nær halsen. Sovende barn vrir seg lett ut av sikkerhetsbelte, spesielt når de sover. Sjekk, stans og sikre barnet ditt på nytt ved behov.
  5. Ta av tykke jakker når beltet skal på: Ta av tykke klær på både liten og stor, slik at bilbeltet faktisk fungerer som det skal om ulykken først er ute.
  6. Er påskefesten egentlig helt over enda? Ifølge alkovett-organisasjonen AV-OG-TIL har en sjåfør med 0,2 til 0,5 i promille dobbelt så høy risiko for skade enn om sjåføren er edru. Gi deg selv svært god tidsmargin dagen derpå om du skal ut på påskeveiene bak rattet.
  7. Har du kontroll på tingenes tilstand? Løse gjenstander kan fort bli et dødelig våpen ved en bråstopp. Et kamera som veier to kilo vil ved bråstopp i 70 km/t ha en vekt tilsvarende 110 kilo. Ha derfor aldri løse gjenstander på bagasjehylla, eller liggende løst andre steder i kupeen.
  8. Firbente må sikres, de også: En hund på 20 kilo i bilen vil få en vekt på 786 kilo ved en bråstopp i 50 km/t. Store hunder bør sikres i egne transportbur ved bakseteryggen i bagasjerommet. Andre dyr i bur bør plasseres i bagasjerommet og inntil seteryggen. Ikke bruk sammenleggbare bur. De kan klappe sammen under en kollisjon.
  9. La mobilen ligge: Ikke bruk mobilen mens du kjører. Fokuserer du på mobilen i tre sekunder forflytter du deg 66 meter hvis du kjører i 80 kilometer. På 66 meter kan det skje mye som du ikke rekker å få med deg før det er for sent.
  10. Hold avstand: Hold god avstand til kjøretøyet foran. Husk at bremselengden på snø er minst dobbel så lang som på tørr asfalt! Avpass farten etter forholdene. Kjør tydelig så andre ser hva du vil og hvor du vil.

Kilde: Trygg Trafikk

I Oslo og Stavanger har det så vidt falt noen regndråper i årets april måned, mens det vanligvis kommer mellom 40 og 50 millimeter nedbør i disse områdene.

Også i Trondheim er det tørrere enn normalt. Noen millimeter nedbør har det blitt, men langt fra normalen på nær 50 millimeter.

I Tromsø har det kommet nesten like mye nedbør som det pleier i april, men både i Bodø, Alta og Pasvik ligger nedbørsnivået godt under normalen.

LES OGSÅ:

Åtte råd for skikk og bruk på veien


Statens vegvesens Del veien-kampanje har sammenfattet åtte råd for å unngå alvorlige ulykker mellom syklister og bilister.

1. Søk blikkontakt: Som syklist bør du søke blikkontakt med bilistene når du skal krysse en vei eller en avkjørsel. Se og bli sett, og faren er over. Smil gjerne også. Det kan løse opp i frustrasjoner og hindre aggressiv kjøring.

2. Gi tydelig tegn: Som bilist må du aldri slurve med blinklyset. Du kan ha en syklist i dødvinkelen som tror du skal rett frem. Som syklist må du rekke ut armen og gi tydelig tegn når du skal svinge. Dette er særlig viktig når du skal krysse kjørebanen, og svinge til venstre. Du kan ha en bil bak som er i ferd med å kjøre forbi.

3. Hold deg unna blindsoner: Som syklist må du aldri gli opp på høyre side av kassebiler og store biler i veikryss. Sjåføren har ikke mulighet til å se deg der. Hold deg alltid bak. Blindsonen er større enn man skulle tro.

4. Bruk lys og refleks: Det er påbudt å bruke hvitt lys foran og rødt lys bak på sykkelen ved dårlig sikt og i mørke. Bruk gjerne lys og refleks også på dagtid. da kan bilistene lettere seg deg i lav sol og motlys.

5. Se deg over høyre skulder: Som bilist må du alltid seg deg over høyre skulder for å se etter syklister, før du skal svinge til høyre, eller skal kjøre ut i en rundkjøring. Det kan være en syklist i dødvinkelen til høyre, når du kanskje er mest opptatt av om det er ledig til venstre.

6. Ikke sykle mer enn to i bredden: Hvis veien er oversiktlig og det er lite trafikk, kan dere sykle to i bredden. Det gir en kortere forbikjøringsstrekning for bilister.

7. Slipp bilister forbi: Vær oppmerksom på biler som ligger bak når dere sykler på landeveien. Gi tegn, og slipp bilister forbi ved første anledning.

8. Kjør forbi med god margin: Som bilist må du kjøre forbi syklister med større margin enn til biler, på grunn av dragsuget. Sett på blinklyset, og legg deg helst helt over i det andre kjørefeltet når du kjører forbi.

Artikkeltags