Denne flyttebilen ble stanset to ganger mandag. Begge gangene ble sjåføren anmeldt

TO GANGER: Først ble varebilen tatt med totalvekt på seks tonn. Noen timer senere ble den stoppet igjen (bilen med sladdet side). Da med 700 kilo i overlast og totalvekt på 4.200 kilo.

TO GANGER: Først ble varebilen tatt med totalvekt på seks tonn. Noen timer senere ble den stoppet igjen (bilen med sladdet side). Da med 700 kilo i overlast og totalvekt på 4.200 kilo. Foto:

Av

Varebilen fra et flyttebyrå veide seks tonn da den ble stoppet av Statens vegvesen mandag morgen. Samme ettermiddag ble samme bil og sjåfør stoppet igjen. Da veide den 4,2 tonn.

DEL

Hele formiddagen ble varebilen med skappåbygg og bakløfter stående på rasteplassen langs E16 ved Sollihøgda, skriver Anlegg og transport på sine nettsider.

Med totalvekt som var 71,5 prosent over det tillatte ble den 35 år gamle sjåføren politianmeldt av Statens vegvesen (SVV). I tillegg måtte kontormøblene som flyttebyrået transporterte på vegne av en statlig etat lastes om til en lastebil.

Klokken 17.30 hadde SVVs kontrollører flyttet seg nærmere Hønefoss. Da dukket plutselig den samme varebilen opp igjen, og ble plukket inn til kontroll. Fortsatt med 35-åringen bak rattet, og med to medhjelpere i bilen.

En gang til

Også denne gangen viste totalvekten å være godt over det lovlige. Da var overlasten 700 kilo. Det er over SVVs nye grense for politianmeldelse som er på 500 kilo overlast. Dermed ble føreren anmeldt til politiet for andre gang på åtte timer.

Overingeniør Pål Skjønhaug Hansen i SVV var med å stoppe bilen begge gangene. Han er både oppgitt og rystet.

– At man ikke lærer etter å bli tatt for et så alvorlig forhold tidligere på dagen er nesten utrolig, sier han. Politiet ble varslet ved begge tilfellene, men hadde ikke ressurser til å ta en prat med føreren.

Lik last

På den første turen var skapet på bilen fylt til randen med bordplater og andre kontormøbler. Lasset på tur nummer to hadde samme innhold, men var betydelig mindre.

Da bilen ble vinket inn første gang veide den 3.700 kilo på bakakslingen. Det er 200 kilo mer enn lovlig totalvekt på hele bilen. Forakslingen veide da 2.300 kilo. Da den ble stoppet igjen mandag ettermiddag var vekten på bakakslingen 2.500 kilo mens den veide 1.700 kilo på forakslingen.

TUNGE: Bare hver fjerde varebiler som passerte Statens vegvesens vekter under en kontroll på Sollihøgda mandag fikk kjøre videre.

TUNGE: Bare hver fjerde varebiler som passerte Statens vegvesens vekter under en kontroll på Sollihøgda mandag fikk kjøre videre. Foto:

Trodde ikke

Da AT.no ringte daglig leder i selskapet som eier bilen tror han først ikke på oss at bilen er stanset for andre gang. Da han ringte tilbake sa han:

– Dette er to totale systemsvikter hos oss. Denne bilen skulle ikke vært brukt i det hele tatt på dette prosjektet. Vi hadde to store innleide lastebiler som skulle tatt disse lassene, sier den daglige ledere. Han forstår ikke hvordan dette kunne skje.

Han sier videre at de har brukt nyttelasten som står i vognkortet for bilen når de har lastet den tidligere. De har aldri veid bilen for å få vite hva den faktisk veier. Det er en stor forskjell mellom de to tallene.

Bilen som ble brukt var dekorert med firmaets farger. Den har en teknisk totalvekt på 5.000 kilo. For å kunne kjøre bilen på førerkort klasse B, og slippe blant annet ferdskriver og løyveplikt blir mange slike biler nedregistrert til totalvekt på 3.500 kilo. Da får kjøretøyet også grønne skilter.

Mange

Tre av fire varebiler som Statens vegvesen kontrollerte på formiddagen på Sollihøgda var for tunge. Særlig var det varebiler med skappåbygg og bakløftere som ikke klarte å holde vekten.

Statens vegvesen endret fra 1. mars sine retningslinjer for overvekt på varebiler. Tidligere ble fører politianmeldt ved 30 prosent overlast. Nå er det 500 kilo som er grensen.

Artikkeltags