– Det er et skifte i Oslo etter 19 år med Høyre, Frp, KrF og Venstre. Det er første gang Miljøpartiet De Grønne er med i et slikt samarbeid. Det er første gang disse tre partiene skal styre sammen, sier Johansen.

De tre partiene lover et tydelig taktskifte, særlig når det gjelder miljø og klima og sosial velferd. Klimagassutslippene i Oslo skal ned med 95 prosent innen 2030, lover den nye byregjeringen.

Bygger ikke ut E18

– Vi øker ambisjonsnivået kraftig. Vi har en massiv satsing på miljøvennlig transport. Oslo har fantastiske forutsetninger for å bli en sykkelby, men da må vi prioritere sykkel framfor biler og parkeringsplasser, sier Lan Marie Nguyen Berg (MDG).

Det viktigste er imidlertid at det ikke blir noen utbygging av E18 vestover. Derimot skal det bygges en ny T-banetunnel, mens Oslo sentrum skal bli bilfritt innen fire år.

– Det vi trenger er flere og raskere avganger i kollektivtransporten, sa Marianne Borgen (SV) da det nye byrådssamarbeidet mellom ble presentert mandag formiddag.

Borgen blir også Oslos nye ordfører og ansikt utad. Hvem som skal sitte i den nye byregjeringen, bortsett fra Raymond Johansen, blir først kunngjort onsdag.

Utfordringer

Raymond Johansen peker på at Oslo har enorme utfordringer og trekker fram boligbygging, barnehagesektoren, eldre og samferdsel og miljø.

– Oslo er ikke en vanstyrt hovedstad, men det er heller ingen rød løper som venter oss, sier Johansen.

Den nye byregjeringen er enig om å innføre Aps modell for eiendomsskatt og lover flere lærere i skolen og to barnehageopptak i året.

De tre partiene har forhandlet om plattformen på Østmarksetra siden 25. september.

– Det har nesten vært solskinn hver eneste dag, så dette borger bra, sier Johansen.(©NTB)