Her kjemper gamere om 163.000 kroner i påsken

POPULÆRT: The Gathering er en datafestival som arrangeres hvert år i påsken. I år kan alle deltakere være med på e-sport turneringene som inneholder en pott på 163.000 kroner. 
Foto: Audun Braastad / NTB scanpix

POPULÆRT: The Gathering er en datafestival som arrangeres hvert år i påsken. I år kan alle deltakere være med på e-sport turneringene som inneholder en pott på 163.000 kroner. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Flere profesjonelle e-sport-lag deltar i dataspillturneringene på The Gathering i Vikingskipet denne påsken. Likevel er målet at alle skal delta – ikke bare eliten.

DEL

– Du kan sammenligne The Gathering med Norway Cup. Vårt arrangement skal samle alle som er interessert i dataspill, og som har lyst til å prøve seg på en turnering for første gang. Vi er ikke ute etter å tilby et konkurrerende tilbud mot større ligaer, sier pressekontakt Hoa Binh Nguyen i The Gathering (TG) til NTB.

Fram til i fjor satset TG stadig sterkere på e-sport, som de siste årene har vært på vei opp og fram i Norge. TG var i fjor teknisk arrangør av den nordiske turneringen Ragnarok, med en samlet premiepott på 10.000 euro – drøye 90.000 kroner – bare for spillet League of Legends.

På kjempearrangementet i Vikingskipet i fjor var premiepotten på 170.000 kroner fordelt på sju forskjellige spill. I år er potten på 163.000 kroner, men nå kan alle delta aktivt i spillkonkurransene, ikke bare passivt som tilskuere.

– Vi tilrettelegger fortsatt for e-sport, men nivået er lagt slik at vi når fram til bredden, ikke bare eliten, sier Nguyen.

Tradisjon

Hun sier det var en utfordring for TG at e-sportspillere på elitenivå kun kom for å delta på konkurransene, ikke for å delta aktivt på datatreffet. Målet er imidlertid bred deltakelse og å gi alle de rundt 7.000 deltakerne felles opplevelser for teknologi og datakultur.

Lagturneringene med spillene Counter-Strike: Global Offensive, League of Legends og Overwatch har til sammen 124.500 kroner i premiepotten, med 20.000 kroner til vinnerlagene og prispenger helt ned til åttendeplass. I spillene Hearthstone, Minecraft All Stars, Minecraft Voxel Hero og Rocket League er det 38.500 kroner fordelt på de tre beste.

– Det kommer noen profesjonelle lag, men da er det ikke pengene som lokker dem hit. Mange av lagene som er gode nå, har som tradisjon å delta på TG fordi de hadde sin begynnelse nettopp her, sier Remy Bredesen, som er spillansvarlig ved The Gathering.

– Målet vårt er å tilby en knallgod spillturnering for dem som er interessert, men som kanskje spiller på et lavere nivå. Premiepengene er så små at det ikke er attraktivt for profesjonelle spillere, men store nok til at det er stas for dem som deltar, legger han til.

Tenne en gnist

Det er særlig spillere fra land som USA og Kina som dominerer e-sporten på verdensbasis, men også dansker og svensker er å finne på inntektstoppen internasjonalt. Også Norge har flere sterke e-sport-spillere, og nylig vant Håvard Nygaard og e-sportlaget Faze Clan en Counter Strike-turnering i Kiev med 300.000 dollar i premiepotten.

Ifølge esportsearnings.com , et nettsted som samler inn data fra turneringer, figurerer amerikanske Saahil Arora øverst på inntektstoppen med drøyt 2,7 millioner dollar totalt. Til sammen har de rundt 36.000 registrerte spillerne tjent nesten 300 millioner dollar på 21.500 turneringer.

– Vårt mål er å gi våre deltakere minner for livet. Har kan de oppleve å konkurrere med en profesjonell ramme selv om de spiller på et lavere nivå. Vi håper dette kan tenne en gnist hos noen av spillerne, og at de ønsker å satse profesjonelt etter dette, sier Hoa Binh Nguyen.

(©NTB)

Artikkeltags