Tysk sjokkstudie: Elbiler har høyere CO₂-utslipp enn dieselbiler

En studie gjennomført av Tysklands ledende økonomiinstitutt viser at gevinstene med elbiler som Tesla er mye mindre enn hva mange tror.

DEL

Å kjøre Tesla er verre for klimaet enn å kjøre dieselbil. Det er konklusjonen til det tyske Ifo-instituttet, Tysklands ledende og mest anerkjente forskningsinstitutt, skriver Nettavisen.

Tar man høyde for CO₂-utslippene knyttet til produksjon av batteriene og den tyske energimiksen, er utslippene fra elbiler «i beste fall litt høyere enn utslippene til en dieselbil, og ellers mye høyere», heter det i konklusjonen.

Elbiler er dermed ikke en redning for klimaendringer, ifølge studiet.

Rapporten er medforfattet av professor Hans-Werner Sinn, tidligere sjef på Ifo, Tysklands mest kjente økonom og en av Europas fremste økonomieksperter.

Fysikkprofessor Christoph Buchal ved Universitetet i Köln og Hans-Dieter Karl, Ifos energiekspert er de to andre forfatterne.

Testet Tesla

De tre gjennomførte detaljerte utredninger med konkrete eksempler med 
Telsa Model 3 og en moderne dieselbil, en Mercedes C220d.

Det viste at Teslaen i beste fall har ti prosent og i verste fall 25 prosent høyere utslipp enn dieselbilen.

De viser til at batteriet i Teslaen krever utvinning og prosessering av stoff som litium, kobolt og mangan, noe som krever store utslipp av CO₂.

Ved siden av dette, viser ekspertene til at strømmen i Tyskland i stor grad kommer fra ikke-fornybare energikilder som kull og gass, noe som gjør at klimagevinsten blir heller skral så lenge elbiler kjører på tyske veier.

I Norge, hvor mye av energien kommer fra vannkraft, vil regnestykket være annerledes og trolig bedre for elbilene. Samtidig får nesten alle land i EU en stor andel strøm fra forurensende kilder.

Kritiserer EU

I studiet kritiserer forfatterne derfor det faktum at elbilene oppføres som utslippsfrie i EU-lovgivning.

– Dette indikerer at elektriske biler ikke forårsaker utslipp. Sannheten er at ved siden av utslippene knyttet til produksjonen av elektriske biler, vil elbiler stå for betydelige utslipp ved lading når man tar høyde for energimiksen i nesten alle EU-land, skriver forskerne.

Forfatterne mener også elbiler får altfor mye oppmerksomhet sammenlignet med andre biler uten tradisjonell forbrenningsmotor. De mener at biler som går på hydrogen eller metan kan ha minst like mye potensial.

– Den tyske regjeringen bør behandle alle teknologier likt og også støtte løsninger med hydrogen og metan, sier Hans-Werner Sinn i en melding.

LES OGSÅ: Tesla stjålet fra Lier – politiet ønsker tips

Artikkeltags