Problemer med mobilen på nett i natt? Dette kan være forklaringen

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

En feil førte til store problemer med 4G- og bredbåndsnettet til Telenor i natt. I tillegg var flere av DNBs tjenester natt til søndag og søndag morgen nede på grunn av vedlikehold.

DEL

Feilen hos Telenor er rettet, men noen kan fortsatt oppleve tregt nett på mobil og PC.

Ifølge Telenor rammet feilen DNS-systemet, som avvikler nettrafikken. Det førte til at enkelte kunder var helt uten nett mens feilen pågikk mellom 01.25 og 03.30 i natt.

Selskapet har ikke oversikt over hvor stor andel av kundene som sliter, men sier feilen ikke var begrenset til noe geografisk område og at den «rammet bredt».

– Trafikken skal nå gå som normalt igjen, men noen kan oppleve treghet etter feilen i natt. Folk som fremdeles opplever problemer, bør ta en omstart av mobil eller PC, og eventuelt melde fra feilen til oss, sier kommunikasjonssjef Kristine Meek til NTB.

Feilen skjedde i DNS-trafikken som er rettet mot utlandet. Foreløpig kjenner ikke Telenor til hva som førte til feilen.

Ved 9-tiden melder også DNB at deres tjenester er oppe igjen.

– På grunn av vedlikehold vil enkelte tjenester som Vipps, nettbank privat og bedrift, mobilbank, SMS-bank, kontofon og Spareapp være utilgjengelig fra kl. 2.15 til 7 natt til søndag, meldte DNB lørdag.

Senere opplyste de at vedlikeholdet hadde blitt utsatt, slik at tjenestene ikke ville være oppe igjen før litt senere søndag morgen.

Klokken 9 opplyser informasjonsdirektør Even Westerveld at tjenestene er oppe igjen og skal fungere som normalt.

Artikkeltags