Gå til sidens hovedinnhold

Sykkelby-status betyr ikke utgifter

Artikkelen er over 5 år gammel

Det er først og fremst planene for fremtiden som påvirkes av at Hønefoss får sykkelby-status.

Hønefoss skal være en sykkelby i fremtiden, ifølge et vedtak i Buskerud fylkeskommune. Men foreløpig betyr ikke det store investeringer.

– Isolert sett blir dette en del av det pågående arbeidet med Ringerikspakken, sier Trond Johansen, som er leder i samferdselsutvalget i Buskerud.

– Når vi politisk sier at det skal være trygt å sykle i Hønefoss, legger det føringer for arbeidet med planene. Og har vi planen, vil den være med oss når vi gjør vedtak, sier han.

– Vi må ha en plan, og så får vi se etter hvert hvordan pengene fordeles. Det er ikke så mange som sykler i Hønefoss, og vi vil gjerne ha på plass en sykkelplan som kan være del av det pågående arbeidet, sier Johansen.

LES OGSÅ: Hønefoss - fra råneby til sykkelby

Ordfører Kjell B. Hansen bekrefter at det foreløpig ikke ligger an til ekstrautgifter for kommunen.

– Vi har også tidligere signalisert at vi vil være en sykkelby. Så er det slik at staten legger til grunn at det skal være inngått slike avtaler i sammenheng med pakkeløsningene, sier han.

For Hønefoss' del er det snakk om Ringerikspakken, og en konseptvalganalyse (KVU) som utarbeides i disse dager.

– Der legges det til grunn en prioritering av sykkel- og gangveier, sier Kjell B. Hansen.

LES OGSÅ: Flertallet savner trygge sykkelveier i Hønefoss

Kommentarer til denne saken