Gå til sidens hovedinnhold

- Sidemål må vekk fra skolen

Artikkelen er over 10 år gammel

Norsklærer Ane-Lin Strømholm mener det er lettere for elevene å lære fransk. PÅ TIDE Å AVSKAFFE SIDEMÅL?

Strømholm har nå startet det som kan bli et historisk og kraftfullt opprør mot sidemålsundervisningen i den norske skolen.

- Nå sprer opprøret seg voldsomt. Jippi, jubler Strømholm og viser fram nok en avisartikkel. Lektor og kollega Erling Petersen ved Ringerike videregående nikker fornøyd.

- Meningsløst fag

– Nå må vi få avviklet dette tullet. Vi gjør ikke dette for at ungdommen skal få mindre å gjøre. Vi skal fortsatt lese det og lære om det. Men vi må vekk fra undervisning i nynorsk, hvor elevene må lære to nesten identiske skriftspråk. Statistikken viser at frafallet på nynorsk øker for hvert år. Brukerne blir færre og færre. Det er sidemålsstilen som ødelegger mest for nynorskens situasjon, sier Petersen, som har over 30 års fartstid.

- Samme feilene

Strømholm har ertet på seg nynorskhøvdinger med oppropet. Hittil har 618 lærere skrevet under. På Ringerike har 12 av 15 signert. Norsklærerinnen ser galskapen når hun retter nynorskstiler. Selv etter fem år sitter ikke helt elementære ord.

– Vi retter de samme feilene om og om igjen og bruker masse ressurser på noe som ikke gir resultater. Da blir det vanskelig å motivere elevene. Nynorsk som fag er blitt meningsløst. Elevene skjønner ikke vitsen med å lære to skriftspråk som er nesten identiske, sier hun.

- Fransk er lettere

Hun peker på paradokset i at elevene strever mindre i fremmedspråk.

- De lærer seg lettere fransk enn nynorsk!

Petersen sammenligner sidemålstvangen med det å innføre en ny multiplikasjonstabell, som ligger tett opp til originalen.

- Blir spist opp

- Når du setter elevene til å gjøre noe som oppleves som meningsløst, lærer de ikke. Selv i nynorskområdene klarer man ikke å holde på nynorsken. Ved Seljord ungdomsskole i Telemark, har halvparten av elevene gått over til bokmål. I Valdres velger 75 prosent av ungdommen bokmål. Nynorsk blir spist opp innenfra, sier Petersen.

– Det burde jo ringe en alarmklokke hos Noregs Mållag når vi ser at nynorsk mer og mer blir et sidemål. De graver sin egen grav, sier lektoren engasjert.

- De blir ofte møtt med argumentet om at de egentlig er «nynorskhatere».

- Elevene blir forvirret

– Det er forskjell på å være imot sidemål og det å være imot nynorsk. Vi skal ta vare på kulturarven vår. Å fjerne det helt vil være som å fjerne 2. verdenskrig fra historiepensum, presiserer Strømholm.

- Norskfaget er under revidering, og håpet er at man går vekk fra dagens tre karakterer, til maksimalt to.

– De to målene er så like at elevene blir forvirret. Hvorfor skal vi streve så fælt med dette når vi likevel forstår hverandre, spør Strømholm.