– Selger kun ekte varer

Artikkelen er over 14 år gammel

Gründerne bak Eurosmart benekter at selskapet bygger på en pyramidemodell, og hevder de kun selger ekte merkevarer.

DEL

Gründer og hovedaksjonær i Eurosmart, Erik Øveren, har lite til overs for den omtalen selskapet har fått i Ringerikes Blad.

Til tross for både politietterforskning og beskyldninger om oppblåste verdier avviser han at det stormer rundt selskapet. Øveren hevder tvert i mot at selskapet fosser fram med god vind i seilene.

Selskapets skyhøye verdi på over 800 millioner kroner, til tross for beskjedne 140.000 i egenkapital, begrunner Øveren med at de sitter på en solid eierandel i EuroCash som selger billige varer til kjøpehungrige nordmenn ved blant annet Svinesund.

– Dette selskapet hadde i fjor en omsetning på nærmere én milliard kroner, sier Øveren.

For Eurosmarts vedkommende hevder han årsomsetningen i 2003 var på 16,4 millioner kroner, med et resultat før skatt på rundt 1,4 millioner kroner.

Det forhold at selskapets årsregnskap for 2003 ennå ikke er å finne i Brønnøysundregistrene skyldes ifølge Øveren interne dataproblemer.

Bladet Kapitals påstander om at selskapet bygger på en pyramidemodell, blir også benektet av Øveren.

– Vi gjør uttrykkelig oppmerksom på at vår medlemsmodell basert på multi-level-marketing ble gjennomgått sammen med Lotteritilsynet for et år siden, uten noen innvendinger fra tilsynets side, hevder de.

Norske leverandører

Politianmeldelsen for salg av piratkopierte varer grunner ifølge Øveren på at Eurosmart selv importerer en del av de varene de selger, og at de norske agentene for de ulike merkevarene til enhver tid prøver å stoppe dem.

– På akkurat samme måte som de har gjort med både SmartClub og flere andre, sier Øveren.

– I våre fysiske butikker leveres imidlertid alle klær fra norske leverandører og vi garanterer selvfølgelig for ektheten både der og i vår nettbutikk, legger han til.

Øveren viser til at saken som er omtalt i Ringerikes Blad gjelder et mindre parti joggedresser for barn fra Nike som de importerte i 2003.

– Disse plaggene er merket med en sponsortag fra NBA (den amerikanske basketligaen), og Nike hevder de ikke er sponsor av NBA. Men både vi og vår amerikanske leverandør er av en annen oppfatning all den tid Nike har vært hovedsponsor for blant andre Michael Jordan i mange år, sier han.

- Trekker anmeldelsen

Øveren hevder samtidig at Nike har trukket denne anmeldelsen tilbake etter at de har forhandlet seg fram til en avtale.

Øveren ønsker også å presiserer at Petter Endrerud ikke er ansatt, ikke er aksjonær, eller tilknyttet ledergruppen i Eurosmart.

– Endrerud er innleid konsulent i selskapet og ivaretar en del administrative oppgaver. Vi ser derfor ikke betydningen av at Endrerud fremstilles på denne måten, sier de.

Styreleder Erik Øveren var heller ikke i går tilgjengelig for kommentar utover de uttalelser som ble sendt på epost.

Artikkeltags