Ordføreren til veidirektøren: – Bane Nors innspill har skapt uro, men dette er også en veisak

Regionrådet ber om støtte hos veidirektortet.

Regionrådet ber om støtte hos veidirektortet. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

– En forutsetning for fellesprosjektet har selvsagt vært at nå kan man ikke leve med flere utsettelser, verken for bane eller vei.

DEL

Det skriver Ringerikes ordfører Kjell B. Hansen (Ap) i et brev til veidirektør Terje Moe Gustavsen. Brevet ble sendt på vegne av Rådet for Ringeriksregionen torsdag.

Brevet kommer i kjølvannet av at Bane Nor har varslet at de enten trenger mer penger eller mer tid for å realisere Ringeriksbanen. Dette har vakt sterke reaksjoner, og mandag var blant andre distriktets ordførere samlet til krisemøte.

Dårlige minner

I brevet er Hansen tydelig, men diplomatisk.

Om reaksjonene på signalene fra Bane Nor skriver han: «Dette har skapt uro i regionen, særlig siden den forrige utsettelse fra 2019 til 2021 også kom etter innspill fra Bane Nor.»

Hansen viser til at Fellesprosjektet har oversendt departementet forslag til statlig reguleringsplan for bane og vei. Som han flere ganger har påpekt, er Hansen opptatt av at denne prosessen nå ikke forstyrres av Jernbanedirektoratets arbeids med handlingsprogram. Bane Nors innspill var en høringsuttalelse til dette.

– Også en veisak

Når regionrådet nå henvender seg til veidirektoratet er det nettopp for å framheve viktigheten av at vei og bane fortsetter i takt, og for å få støtte til at dagens samspill ikke endres i fortsettelsen.

– Vi er klar over at Jernbanedirektoratet bærer et hovedansvar i dette fellesprosjektet, men når direktoratet nå skal fremme sitt forslag til handlingsprogram mener vi at dette ikke alene kan behandles som en jernbanesak, men også i høyeste grad som veisak.

LES OGSÅ: Solvik-Olsen: Vil ikke flytte penger fra vei for å hindre bane-utsettelse

Han minner om at Statens vegvesen allerede i 2012 hadde plan for ny E16 ferdig, men også at regionen har støttet opp under fellesprosjektet.

Inngangsport

Om viktigheten av samspillet mellom ny vei og bane, skriver Hansen:

– E16 i vårt fellesprosjekt er jo heller ikke hvilket som helst veiprosjekt, men inngangsport til hele tre av fire hovedveiforbindelser med Østlandet og Vestlandet.

Derfor bes veidirektoratet bidra til at fellesprosjektets reguleringsplan realiseres slik som planene nå er: Altså med byggestart i 2021.

Hold deg oppdatert uansett hvor du er!

Last ned appen ringblad.no, og få varsel på mobilen om de viktigste hendelsene og nyhetene.

For Iphone

For Android

Artikkeltags