Ringeriksbanen får penger i 2018

Per Olaf Lundteigen (Sp), Lena Reitan (SV), Runar Gravdal (SV)  og Martin Kolberg (Ap) skåler i bobler på Hønefoss stasjon, etter å ha røpet at Ringeriksbanen får byggestart i 2018.

Per Olaf Lundteigen (Sp), Lena Reitan (SV), Runar Gravdal (SV) og Martin Kolberg (Ap) skåler i bobler på Hønefoss stasjon, etter å ha røpet at Ringeriksbanen får byggestart i 2018. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

- Dette er en merkedag for Ringerike og Bergensbanen, sier stortingsrepresentant Martin Kolberg (Ap). Si din mening under artikkelen

DEL

Det var gode nyheter Per Olaf Lundteigen (Sp), Martin Kolberg (Ap), Runar Gravdal (SV) og Lena Reitan (SV) kunne legge fram under en pressekonferanse på Hønefoss stasjon tirsdag morgen:

Bergensbanen får totalt 5,2 milliarder kroner i Nasjonal Transportplan (NTP). 1,5 milliarder av disse pengene skal gå til Ringeriksbanen, og kommer i andre NTP-periode. Den begynner i 2018.

Det betyr at det er klart for byggestart i perioden 2018 - 2023. Når Ringeriksbanen kan stå ferdig, er ikke klart.

De neste fire årene skal brukes på å planlegge banen ferdig. Totalprisen er anslått til 15 milliarder kroner.

LES OGSÅ: - Gir 7,4 milliarder i merverdi

Intercity også

Milliardinvesteringene i Bergensbanen kommer ifølge Kolberg ved siden av intercitysatsingen.

- Dette vil utløse Ringeriksområdet; det blir en del av Oslo-området, sier han.

Stortingsrepresentant Per Olaf Lundteigen (Sp) mener at intercitytriangelet nå i praksis vil bli et kvadrat. Ringeriksbanen vil bli den fjerde armen.

- En togrevolusjon

Han kaller det spesielt at regjeringen tar med 1,5 milliarder til et prosjekt, som ikke er ferdig planlagt.

- Men det skulle vært ferdig planlagt. Nå har vi fireårsperioden til å avklare planene, sier Lundteigen.

1. kandidat for Buskerud SV, Lena Reitan, er veldig fornøyd med at Ringeriksbanen endelig er på sporet igjen.

- SV vil satse på tog de neste fire årene. Vi skal ha togrevolusjon i Norge, sier Reitan.

LES OGSÅ: - Ikke godt nok

- En stor dag

NTP blir lagt fram på fredag.

Samtidig med pressekonferansen på Hønefoss stasjon, møtte miljøvernminister Bård Vegard Solhjell (SV) og SVs parlamentariske leder Audun Lysbakken pressen på togstasjonen i Bergen for å snakke om NTP.

LES OGSÅ: Toget forsinket til togmøte

- Ringeriksbanen er tilbake på sporet. Dette er en stor dag for oss, sier SV-leder Audun Lysbakken til bt.no.

Av de totalt 5,2 milliardene til modernisering av Bergensbanen, settes 2,4 milliarder av i første fireårsperiode. Dette betyr utbedring av dobbeltspor på strekningen Bergen-Arna, og 15 minutters avganger for lokaltogene, skriver ba.no.

Det blir også forbedringer av tilbudet på Vossebanen, skriver bt.no.

Prosjektleder for Bergensbanen fire timer, Pål Berrefjord, dukket også opp på pressekonferansen i Bergen.

- Det vi jobber for, er at Bergensbanen blir gjort til et nasjonalt prosjekt, og dermed løftes ut av NTP, slik det ble gjort da Gardermobanen ble bygget. Det er det vi ønsker oss, og det vi jobber for, og det er den eneste løsningen vi tror at kan gjøre prosjektet gjennomførtbart i løpet av ti års tid, sier han til ba.no.

PENDLER DU MED TOG? Har du trua på Ringeriksbanen nå? Si din mening under artikkelen

Artikkeltags