Har du spørsmål til kommunen? Nå får du hjelp av roboten Kommune-Kari

HJELPER DEG: Kommune-Kari er en chatrobot som svarer på spørsmål om kommunale tjenester. Du treffer henne på nettsidene til Ringerike kommune.

HJELPER DEG: Kommune-Kari er en chatrobot som svarer på spørsmål om kommunale tjenester. Du treffer henne på nettsidene til Ringerike kommune. Foto:

Kommune-Kari er Ringerike kommunes nyansatte chatrobot.

DEL

– Hei, jeg heter Kari!

Damen med grønt hår og briller nederst i høyre hjørne på Ringerike kommunes nettside er blid og serviceinnstilt. Hun er en såkalt chatrobot, eller et dataprogram som du kan stille spørsmål til og få svar fra.

Kommune-Kari svarer på korte spørsmål om kommunale tjenester. Hvis du for eksempel lurer på når det er frist for å søke om barnehageplass.

– Hun er foreløpig under opplæring og testing, sier informasjonsrådgiver Kathrine Briseid i Ringerike kommune.

– Hun har ikke tilgang til alt som sentralbordet har, men hun kommer til å bli oppdatert kontinuerlig for å kunne svare på stadig flere spørsmål.

Økt tilgjengelighet

– Hvorfor tar dere i bruk en slik løsning?

– Dette er en tjeneste som følger med de nye nettsidene våre. Et viktig punkt er tilgjengelighet. Kommune-Kari er klar til å svare på spørsmål hele døgnet, det er ikke sentralbordet vårt.

57 kommuner i landet bruker en «Kommune-Kari».

– Hun skal kunne gi svar om de fleste kommunale tjenester, og fungerer også godt på nettbrett og mobil. Vi håper at hun skal bli et godt tillegg til nettsiden og sentralbordet.

Spent på effekten

– Vil bemanningen på sentralbordet være den samme?

– Ja, absolutt. Kari er kun en ekstrahjelp.

– Men vi håper at de som jobber på sentralbordet kan få bedre tid til å svare på henvendelser fordi Kommune-Kari nå vil håndtere en del rutinespørsmål. Sentralbordet bruker henne også selv, for å få rask informasjon. Vi er veldig spent på effekten av Kari i den daglige driften, sier Briseid.

– Hva kan hun ikke svare på?

– For eksempel kontaktinformasjon til ansatte. Hva og hvor mye hun skal ha tilgang til, blir en vurdering etter hvert. Kommune-Kari søker ikke på nettsiden, så hvis man ønsker informasjon om for eksempel politiske saker må man bruke den vanlige søkemotoren på nettsiden.

MER TILGJENGELIG: Servicetorget og kommunikasjonsavdelingen, her representert ved Kristin Imsgard (fra venstre), Ann Kristin Steinbakken, Kathrine Briseid og Hege Elisabeth Molid Moen.

MER TILGJENGELIG: Servicetorget og kommunikasjonsavdelingen, her representert ved Kristin Imsgard (fra venstre), Ann Kristin Steinbakken, Kathrine Briseid og Hege Elisabeth Molid Moen. Foto:

Artikkeltags